Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…ngspärr  (läst 8355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ångspärr
« skrivet: 29 december 2012, 09:58:38 »
Hej.Håller på med min tråkiga vind som har fuktproblem.Jag tänkte byta innertak i bostadsutrymmet och i och med detta skall jag sätta
ångspärr på insidan och undrar då över hur det blir med den troliga papp som håller spånet,kan den vara kvar eller
blir det fukt imellan?
 Sen hade jag en kille som ville att jag skulle lösullsisolera 40cm tjockt lager uppepÃ¥ spÃ¥net men är detta för mycket??
mvh
Matte :-\

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #1 skrivet: 29 december 2012, 10:00:10 »
Vilket material i innertaket?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Ångspärr
« Svar #2 skrivet: 29 december 2012, 11:14:25 »
Jag hade diskuterat detta med en fuktexpert så du inte flyttar problemet pga din fuktspärr.
Om inte resten av huset är fuktspärrat så innebär det ju att mängden fuktig luft som ska ut kommer att gå ut någon annanstans med ökad fuktbelastning och risk för problem där, allt beror på isoleringstjocklek, isoleringstyp, fuktbelastning, ventilationslösning mm. Jag säger inte att det kommer att bli problem men fundera över det innan du agerar.

Lycka till
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångspärr
« Svar #3 skrivet: 30 december 2012, 09:01:44 »
Vilket material i innertaket?
Hej. materialet i innertaket är råspont.
mvh
Matte

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångspärr
« Svar #4 skrivet: 30 december 2012, 09:10:09 »
Hej. När vädret slår om till mildare så följer ju vindsfuktigheten med och blir högre,skall man testa att sätta igen någon av alla ventiler jag har(har fler än en på varje gavel) för att kanske minska luftfuktigheten.
 Sen tänkte jag höra om det bara finns den dyra varianten av luftvavfuktare (trygghets vakten)eller kan man göra pÃ¥ nÃ¥ge enkelt sätt liknande som man gör i badrum. Jag vet ej hur man skall göra för att fÃ¥ bort problemen och det börjar kännas tungt. :(
matte

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #5 skrivet: 30 december 2012, 09:32:56 »
Vilket material i det nya innertaket?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångspärr
« Svar #6 skrivet: 30 december 2012, 10:09:59 »
Vilket material i det nya innertaket?
Hej.Det nya kommer att bli huntonitskiva.
mvh
Matte

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #7 skrivet: 30 december 2012, 10:20:29 »
Hej.Det nya kommer att bli huntonitskiva.
mvh
Matte


Den är ju målad och relativt ångtät, förutom i skarvarna....

Den svarta pappen som ligger på vinden...under sågspånet..har också ett visst ångmotstånd.

Jag kan inte ge nå´t vettigt rÃ¥d....det blir bara spekulationer. 

Dock är jag ganska säker på att du inte får ånga mellan plast och papp. Jag har aldrig sett det inträffa under alla år jag har jobbat som snickare och rivit i gamla hus.

Jag skulle nog ha plastat med 0,2 mm innan Huntonitskivorna....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #8 skrivet: 30 december 2012, 12:53:37 »
Sätt plast i taket och se till att det är absolut tätt i alla skarvar och hörn. Täta alla eventuella genomföringar mot vinden och om du har någon lucka mellan bostad och vind ska den vara absolut tät.
Titta lite på hur väggarna är konstruerade. Viss liten risk finns att luft går in i väggen istället och upp genom isolering till takfot och kondenserar mot kalla ytor och vatten rinner ut över innertak och ner i väggen...(ovanligt dock)
Om du saknar mekanisk ventilation ventilera bostadsutrymmet så att ett visst undertryck uppnås. tex paxfläkt som går konstant.

Läs på om du känner du dig osäker om relativ luftfuktighet, temperaturer och kondensering etc.

Generellt gäller att varm luft kan "bära" mer fukt än kall. Kall luft som värms upp blir därför "torrare" medan varm luft som kyls av blir "fuktigare". Relativt sett.
 
Förr eldades husen med ved eller olja och massor av luft passerade ut genom skorstenen vilket gav ett undertryck i bostaden. Kall luft tog sig in genom ventilation eller där den kunde (dragiga fönster och dörrar), värmdes upp och blev "torrare". Värme läckte både upp till oisolerad vind och ned till krypgrund som då värmdes upp och blev torrare. Den fuktiga "förbrukade" inomhusluften försvann genom skorstenen. Och inga fuktproblem alls.
Idag uppstår problem när varm inomhusluft med hög relativ fuktighet passerar genom isolering till ett kallare utrymme (tex stiger genom innertak till vind) där den kyls av. Då stiger den relativa fuktkvoten och vatten börjar kondensera på kalla ytor (yttertak) eller redan i isoleringen.
Förhindra att inne-luften kommer upp till vinden så har du löst problemet och kan isolera så mycket du vill.

//2000

Ps.
Pappen kan vara kvar. Ingen fukt ska ju ta sig förbi plasten så den kan inte bli fuktig. Dessutom är den på "varma sidan" vilket hur som helst förhindrar att någon kondensering kan ske. Dvs den kan inte bli fuktig (våt).
Däremot kan papp eller annat som placerats på ovansidan av isoleringen drabbas av fuktproblem då den är på "kalla sidan" och eventuellt läckande fuktig luft kan kondensera på undersidan.
« Senast ändrad: 30 december 2012, 13:02:53 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångspärr
« Svar #9 skrivet: 31 december 2012, 08:22:56 »
Tack för alla svar.
Är det nån som vet en bra firma som kan hjälpa mig med mina problem,hade dit antizimex och fick betala en rejäl slant för att få konstaterat
det jag redan visste, nämligen att jag har fuktproblem på vind :(
mvh
Matte

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ångspärr
« Svar #10 skrivet: 31 december 2012, 08:33:54 »
kolla på byggahus.se också. Lite mer experter och dignitärer av andra slag än här på VP forum.

Jag har satt huntonit som innertak i nästan hela övervåningen. Meget fint. Jag har plast sedan gul fiberisolering upp på vinden. därovanpå golvspån som är golvet på vinden så att säga.

Jag har mekanisk frånluft så det råder ett undertryck i huset så eventuella läckor i spärren ser inte ut att innebära problem.

Men en vind kan ju få problem ändå. Men nu var ju frågan om ångspärren och då tror jag du är på rätt väg. Om du kompletterar huset med någon typ av frånluft.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ångspärr
« Svar #11 skrivet: 31 december 2012, 08:34:54 »
Jag tycker det är ganska enkelt att komma åt från vinden. Dvs bort med golvspån/spångar och sedan bort med isolering.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #12 skrivet: 31 december 2012, 09:12:10 »
Hur testade Anticimex?  Var du med under testet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad matte1222

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångspärr
« Svar #13 skrivet: 31 december 2012, 09:49:00 »
Hur testade Anticimex?  Var du med under testet?
De tittade och lyste lite med ficklampan,ungefär vad jag betalade för :(

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ångspärr
« Svar #14 skrivet: 31 december 2012, 10:08:38 »
1000 SEK för att berätta att de såg svarta prickar.....på undersidan av yttertaket
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!