Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utnyttja avloppsventilationen för frÃ¥nluftsventilation?  (läst 8851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
Varje gång man går på muggen kryper samma tanke på, varför inte utnyttja avloppsventilationen? Som det nu är går husets frånluft upp genom toa taket och sen via 10m rör tills den vinklar upp 90 grader och har sen ca 3,5 m innan luften når ut.
Resultat är kondensvatten som ligger i rören och ger fuktskador, eller rejält påslagen fläkt och hela utblåshuven helt blir nedisad samt rinnande kondensfukt från själva pipan.
Bor på en radhusgata där alla husen har lösningen med 10 meters långa kanaler och ett flertal hus ska ha haft fuktskador av kondensvatten men tror ingen löst det med att utnyttja avloppsventilationen

PÃ¥ min toa sitter avloppsventilationen och gÃ¥r rätt upp i genom taket. Om man tog upp ett hÃ¥l i kanalen och satte dit en utblÃ¥sfläkt sÃ¥ borde väl inte avloppslukten kunna gÃ¥ baklänges samt att  problemet med kondensvatten försvinner eftersom det rinner ner i avloppet?   Ã„r detta en riktig tanke eller varför gör man inte sÃ¥?



Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Om jag har förstÃ¥tt det rätt sÃ¥ vill du öka ventilationen genom att öppna upp avluftningsröret och sätta dit en fläkt för att förhindra kondens.. 

Jag skulle isolera avloppventilationen istället för att öppna upp ett avloppsrör och sätta dit en fläkt som förr eller senare går sönder, det räcker med ett strömavbrott och hela huset kommer stinka skit... Sc:,h
Jag kan ha missuppfattat dina funderingar dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 21:13:47 »
Behöver inte öka på ventilationen och kondens i avloppsventilationen är inte problemet.
Tanken var att helt strunta i den lÃ¥nga vägen som nu luftventilationen mÃ¥ste gÃ¥ och istället bara ansluta en ventilationsfläkt direkt vid innertaket som blÃ¥ser in gammal luft i avloppsventilationen som sen fortsätter i helt rak pipa bara 2 meter innan den nÃ¥r ytterluften. Problemet är att nuvarande mycket lÃ¥nga ventilationsrör lätt blir mycket kondens i när 6 personer duschar dagligen.  Har tänkt pÃ¥ nackdelen vid ev strömavbrott men kanske det gÃ¥r att lösa med kallrasspjäll och sen borde skorstensverkan tillsammans med ejektorverkan till viss del att minska risken för baksug eller tänker jag helt fel?
Vid strömavbrott eller avslagen fläkt med nuvarande långa system blir det lätt baksug och 40 årigt gammalt surt damm luktar heller inte så gott.
(Off topic mycket irreterande att när man skriver på detta forum så släpar texten efter och mängder med märkliga stavfel dyker upp)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 21:21:33 »
Blanda inte bostadsventilationen med avloppsluftaren, du kommer garanterat att ångra dig. Dock finns det ju inget som hindrar att du drar en ny frånluftsventilation från toan rakt ut.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Precis som 109an skriver, du kommer att ångra dig!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 21:56:22 »
Hade först tänk gå rätt ut genom väggen men fick höra att fuktig luft då lätt tar sig in vid takkanten och bildar mögelproblem på vinden. Att gå rätt upp genom taket är troligen det bästa men ev kondesproblem kan ju även då uppstå visserligen av det mindre slaget än vad som nu kan hända. Tanken med avlopspipan var att det gick att utnyttja nuvarande utblåspipa och slippa röja snö för att få dit en ny pipa.

En granne med bara 2 persons hushÃ¥ll tömde härrom dagen ut 3 liter kondensvatten ur sitt lÃ¥nga rör vid 90 graders skarven när han letade efter anledningar till fuktskador, och vi är 6 pers sÃ¥ här produceras betydligt mer fuktig luft. Första vintern fick vi rejält med fuktproblem eftersom ventilationsröret läkte, tätade skarvarna och en rejäl fläkt fick dÃ¥ nya fuktproblem med kraftig isbildning runt hela huven och kondesvatten, Ã¥rets (gratis)lösning en äldre kraftigare model av pax fläkt och en ljusdimmer som fungerar bra till denna äldre model och lagom intrimmning av varvtalet.  När ny dusch sattes in tänkte jag bocka till ett tak pÃ¥ kabinen mallade till av lite plastwellpapp ( sÃ¥n som ligger som mellanlägg när man tex handlar ömtÃ¥lig plÃ¥t)  Mallen blev liggande kvar som duschtak och funkade sÃ¥ bra att nÃ¥got tak blev aldrig uppbockat.

Men även om problem är borta med dessa lösningar vill jag få bort det 10 meter långa röret genom vinden och slippa oron för framtida fuktproblem.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 22:01:22 »
Precis som 109an skriver, du kommer att ångra dig!
Min avluftning ligger längst bort pÃ¥ avloppsystemet och är anslutet nÃ¥gon dm frÃ¥n toa stolen bÃ¥de dusch och handfat ligger sedan innan avloppet löper vidare genom huset, fÃ¥r ta mig upp pÃ¥ vinden och lukta lite i skarvarna. 

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2012, 22:24:22 »
Varför inte då ordna med dränering av kanalen, den kan du ju sen via vattenlås ansluta till luftningsledningen så du blir av med kondensvattnet.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2012, 23:20:51 »
Ventilationsröret ligger nästan dikt an mot ovansidan av innertaket man fÃ¥r bara emmellan lite isolering och det är just innan 90 graders kröken dvs 10 meter bort frÃ¥n toaletten/duschen som kondensvattnet samlar sig. En dränering kunde vara en bra ide  tummenupp men dÃ¥ hade det varit lättas att ansluta den till tex diskbänkens överfyllnads hÃ¥l pÃ¥ det vattenlÃ¥set, har förresten en gästtoa som byggts om till klädkammare/vinkällare men där det mycket lilla handfatat har fÃ¥tt vara kvar och där har jag dragit värmepumpens kondensavrinning vinkällaren toan är straxs under 90 graders kröken.

FörstÃ¥r inte varför man byggde sÃ¥ här pÃ¥ 70 talet med dessa lÃ¥nga ventilationsrör och bara självcirkulation, bredvid 90 graders kröken innan huven löper även alla el upp centralen rätt under och pÃ¥ den vägg som lätt blir fuktskadad behövs egentligen inte mycket läck förren vatten rinner ner i centralen, pÃ¥ mitt hus hade de löst problemet med att skära bort diffspärren och pÃ¥ sÃ¥ sätt hÃ¥lla taket lite torrare i detta omrÃ¥de  Sc:,h    själva huvuddosan i taket där det mesta av elen grenar ut sitter även den under ventilationsröret men borta vid toaletten

Motstående radhuslängan på gatan med samma korkade ventilation har sin el centraler placerade mindre utsatt ställe.


Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2012, 06:48:18 »
 Föroreningar (sÃ¥som tex sk..os) skall självklart evakueras sÃ¥ nära källan som möjligt.Att använda avlopprören som evakuering är egentligen inget nytt heller. Efter att clivus multrum introducerades pÃ¥ 70-talet där utsuget skedde nere i behÃ¥llaren, borrade jag själv sönder ett par vattentoor för att kunna ansluta den ordinarie ventilationen nere under locket istället för att lÃ¥ta odörerna passera rummet först innan de gick ut i takventilen.Gav upp dÃ¥ jag förstod att det hela borde varit med i porslinstillverkningsstadiet. 10 Ã¥r senare sÃ¥g jag ett ännu smartare sätt där det satt en fläkt inmonterad i vattenbehÃ¥llaren som blÃ¥ste ner luften i avloppsröret. Har iofs inte sett till innovationen nÃ¥t mer ,om det beror pÃ¥ funktionsproblem eller ännu troligare, priset. Den kostade 6000:- dÃ¥.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2012, 18:48:56 »
Om jag förstår dig rätt så ligger ventilationen på vinden dikt an mot golvet/innertaket?
Då bör de ligga under isoleringen, är det rätt uppfattat?
Går ventilationen konstant eller enbart när någon vistas på toaletten?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Utnyttja avloppsventilationen för frånluftsventilation?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2012, 20:33:10 »
Ja röret som säkert är 25 cm i diameter ligger på takbjälkarna dvs knappt 15 cm från innertaket röret är isolerat och har numera konstant fläkt men ändå finns ju risken att kondens samlas i sista böjen innan det går ut genom taket. Kör man för hårt med fläkten bildas istället kondens runt huvens innerkanter och detta rinner ner.

ang avloppsventilationen fungerar den och att lÃ¥na in mig pÃ¥ det röret har jag slagit ur hÃ¥gen.  Däremot Ã¥ker nog detta 10 meter lÃ¥nga ventilationsrör bort till vÃ¥ren ev enklastlösning blÃ¥sa ut begnad luft genom väggen eller en ny pipa och huv direkt rakt upp genom taket dvs kortast möjliga väg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!