0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Första steget i intrimningen av systemet måste bli att dra ner flödet från acktanken till huset. Frågan är om inte det inte var den första åtgärden med att öppna alla golvvärmeslingor och radiatorventiler som orsakade flöde åt fel håll i tanken.
Det är i sammananget också ganska meningslöst ur en driftsekonomisk synvinkel att peta på värmekurvorna eftersom golvvärmen och radiatorerna shuntas från acktanken istället för att drivas direkt på pumpens framledning.
Så länge utetemperaturen understiger 0C ligger börvärdet för värmepumpen ankrat på 44C. Jag kan inte manuellt ställa detta börvärde och det verkar inte spela någon som helst roll hur kallt det är ute eller var på värmekurvan man befinner sig.
Radiatorventilerna ströps till nominell lyfthöjd ...
Jag har tittat på loggen men blev inte så mycket klokare. Man skulle tro att de olika värmebärardifferenserna står för 0= ingen kompressor går, 4,5 = en kompressor går och 8 = bägge kompressorerna går men det stämmer inte med utetemperaturerna. Det är en varm period runt nyårsafton då differensen ibland är 8 grader. Den 23/12 och 26/12 är differensen noll men det är några minusgrader. Nu är det bara ett värde per dygn så det tar emot att dra för stora växlar på diagrammet men något konstigt är det.
kan det vara så att värmepumpen inte kan producera högre än 44 grader?
värdet som anger när tillskottet får slå till (+3?) det antar jag bara anger när den FÅR gå igång. Det måste ju finnas någon reglering som under dessa temperaturen avgör när den faktiskt går in.
Tydligen har inte tillsatsen varit inkopplad vid något mättillfälle, det borde ha varit större värmebärardifferens då. Eller är det så att tillsatselen sitter efter givaren för utgående värmebärare? Det framgår inte av flödesschemat var elpatronerna sitter. Eftersom elpatronen är Nibe och pumpen Viessman tvivlar jag på att de sitter i samma enhet.
Förstår inte riktigt. Är inte börvärdet 50 vid -10 och 56 vid -20 enligt första inlägget?
Är det inte så att den verkliga temperaturen i acktanken nu när det är kallt är betydligt högre än 44 grader?
Vad händer om man kopplar ifrån elpatronen, det skulle ju spara kanske en tusenlapp i månaden