Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Potentialutjämna bubbelbad...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Potentialutjämna bubbelbad... (läst 4797 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
«
skrivet:
15 december 2012, 20:34:46 »
Citera
Den extra jordkabeln på bubbelbad som är avsedd för potentialutjämning, kan man sätta den på vattenrören?
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
JPEG
SV: Potentialutjämna bubbelbad...
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2012, 20:50:08 »
Citera
Se länken
http://www.voltimum.se/news/5393/infopro.profnews.professional/skyddsutjamning-i-praktiken.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2012_12_12_VLS_VOLTINEWS
/Peter
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2012, 20:56:49 »
Citera
Tack för svaret, men inte blev jag något klokare av det...
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2012, 21:15:16 »
Citera
Jag fick den här infon i veckan och fann den passande i ditt fall. Det är mycke nytt i den här vägen och är inte helt påläst.
Avsikten är ju att sammanbinda elektriskt ledande delar, som kan utgöra en potentiell risk för personfara genom olika potential.
Vet ej hur ditt kar är anslutet vattenmässigt, koppar eller Pex? Om det är Pex så bör det vara lämpligt att ansluta som du tänkt, för du har tydligen metallrör i badrummet, värme alt vattenrör.
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2012, 21:24:41 »
Citera
Det är tyvärr inte jag som flådat till det med bubbelbad, det var en bekant som frågade vad faen den extra sladden skulle vara till.
Jag tyckte att den skall högst sannolik INTE anslutas till jorden som är i väggdosan, eftersom all övrig el på karet redan var förkopplad, och att de då borde haft denna med i den ordinarie jordanslutningen jämte fasen och nollan.
Min tanke var då att sätta den till något annat, exempelvis kopparrören som kommer in i deras badrum. För i nybyggda hus är väl dessa anslutna till jord i centralen också, right?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
15 december 2012, 21:36:19 »
Citera
Det är nått som man normalt INTE använder i vårt land. Karet skyddsjordas med anslutningsledningen och det räcker, och naturligtvis ska det finnas en jordfelsbrytare.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #6 skrivet:
15 december 2012, 21:40:07 »
Citera
Allpolig brytare och jordfelsbrytare finns.
Så karet är tryggt att plaska i med endast anslutningsjorden ansluten? Det låter rimligt...
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #7 skrivet:
15 december 2012, 21:49:57 »
Citera
Njaa som Kocken svarade så är det väl ingen regel att ansluta PEN-ledaren till vattenledningen, men indirekt blir den det genom alla skyddsjordade anslutningar inom ett förgrenat vattenledningsnät.
Det har förekommit elolycksfall vid byte av vattenmätare, så vid arbeten som dessa rekomenderas en tillfällig kabelförbindelse över Va-mätaranslutningarna innan mätaren demonteras.
Normalt är väl vattenserviserna numera oledande PVC
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #8 skrivet:
15 december 2012, 21:53:28 »
Citera
Man ska aldrig ansluta PEN ledaren till nått annat än plinten i centralen, däremot ska vattenledningen anslutas till PUS ledning under vissa förutsättningar. Dock inte generellt.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #9 skrivet:
15 december 2012, 21:54:52 »
Citera
Så denna extra jordkabel kan helt enkelt lämnas därhän, är det erat entydiga svar?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #10 skrivet:
15 december 2012, 22:11:32 »
Citera
Ja.
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #11 skrivet:
15 december 2012, 22:13:39 »
Citera
Du är en klippa
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #12 skrivet:
15 december 2012, 22:15:07 »
Citera
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #13 skrivet:
15 december 2012, 22:16:23 »
Citera
Du också Jpeg
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #14 skrivet:
16 december 2012, 06:10:02 »
Citera
OM det är vattenrören är av metall hela vägen och OM dom är jordade i elcentralen så kan du höja säkerheten nån promille genom att även jorda dom vid badkaret. Dock känns det inte så nödvändigt och dessutom inget man får göra själv eftersom det faller under sånt som kräver behörighet (tror jag...).
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1439
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Rdx
TS Comfort AB
Loggy
Rickard
tyke
macman
BiggerDigger
David_L
micke_t
DonPablo
Johnlennonx
Jisse
Musicdigger
simplo
Hansson
Nicsnick
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info