Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard  (läst 18593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #15 skrivet: 20 december 2012, 19:40:12 »
Men det verkar som att den nya slungan har bättre snurr på utkastarbladen än vad min har.

Jag tror jag har hittat största felet på min slunga nu.

Utgåendeaxel från motorn har en remskiva som på min är delbar och eftersom den är delbar och inte sitter rätt på axeln (det är ett glapp) så kan remmen gå ned för långt i spåret som bildas och det gör att remmen inte är tillräckligt spänd och inte heller levererar tillräckligt med snurr till utkastarbladen. (Slirar nog)

Lösningen kan vara att lägga en distansbricka innanför remskivorna (om jag får bort bulten som sitter där först  ::)

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #16 skrivet: 20 december 2012, 20:22:46 »
Jag tror jag har hittat största felet på min slunga nu.

Utgåendeaxel från motorn har en remskiva som på min är delbar och eftersom den är delbar och inte sitter rätt på axeln (det är ett glapp) så kan remmen gå ned för långt i spåret som bildas och det gör att remmen inte är tillräckligt spänd och inte heller levererar tillräckligt med snurr till utkastarbladen. (Slirar nog)

Lösningen kan vara att lägga en distansbricka innanför remskivorna (om jag får bort bulten som sitter där först  ::)

/A

Intressant skall kolla hur det är på min oxå.  tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #17 skrivet: 21 december 2012, 21:43:09 »
189 kr ville min handlare pungslå mig på.
Dom är inte dumma heller på Stiga bultarna ser ju inte helt vanliga ut. Likadant på åkgräsklipparen. Men har hittills bytt knivblad endast en gång sedan 2001. Men nu är det knappt något stål kvar på bladen så nästa år får jag nog krypa till korset. :'(

Avskyr när tillverkarna gör allt för att man som kund skall vara tvungen att köpa deras reservdelar. Kan lägga ner mer tid å pengar för att kringå det hela.

Dumsnål som jag är  :).

Tyke  :D

Kanske någon av dessa passar?
http://www.jula.se/search-result/?q=BRYTPINNAR
Funkar galant till min kina-slunga...
Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  på 60+60kvm och 45kvm källare. Dålig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Åre och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #18 skrivet: 21 december 2012, 21:56:19 »
Kanske någon av dessa passar?
http://www.jula.se/search-result/?q=BRYTPINNAR
Funkar galant till min kina-slunga...

Du är antagligen en räddande ängel Blacklevel. Fast Jula på senare år blivit som en Hovleverantör för mig så har det aldrig fallit mig in att de även har brytpinnar..... tummenupp

Tyke  :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #19 skrivet: 22 december 2012, 14:07:07 »
Jag tror jag har hittat största felet på min slunga nu.

Utgåendeaxel från motorn har en remskiva som på min är delbar och eftersom den är delbar och inte sitter rätt på axeln (det är ett glapp) så kan remmen gå ned för långt i spåret som bildas och det gör att remmen inte är tillräckligt spänd och inte heller levererar tillräckligt med snurr till utkastarbladen. (Slirar nog)

Lösningen kan vara att lägga en distansbricka innanför remskivorna (om jag får bort bulten som sitter där först  ::)

/A

Nu har jag tagit isär och lagt de distanser som skall vara där. Saknas fortfarande 1-2 mm för att glappet skall vara helt borta.

Resultat: Slungan börjar funka riktigt bra nu, kastar hyfsat långt (5-6 meter) När det går tungt (mycket snö) så kastar den längre.

Jag skall lägga in en till bricka så att glappet försvinner, men nu är jag ändå nöjd jämfört med tidigare,

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #20 skrivet: 23 december 2012, 22:43:30 »
Nu har jag tagit isär och lagt de distanser som skall vara där. Saknas fortfarande 1-2 mm för att glappet skall vara helt borta.

Resultat: Slungan börjar funka riktigt bra nu, kastar hyfsat långt (5-6 meter) När det går tungt (mycket snö) så kastar den längre.

Jag skall lägga in en till bricka så att glappet försvinner, men nu är jag ändå nöjd jämfört med tidigare,

/A

Kikade på min idag ev är remskivan delbar men IOM lathet så vart det 10 varv med eltejp..... Funka inte det så blir det mecka av.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #21 skrivet: 29 december 2012, 19:56:16 »
Mek har börjat. Fläkten och axeln är rätt illa tilltygade och i mina försök med rörtång och skruvstäd bröt jag sönder arbetsbänken städet sitter i. Ooops. :)

Nya försök imorgon!

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #22 skrivet: 29 december 2012, 20:36:09 »
Mek har börjat. Fläkten och axeln är rätt illa tilltygade och i mina försök med rörtång och skruvstäd bröt jag sönder arbetsbänken städet sitter i. Ooops. :)

Nya försök imorgon!


Undrar om vi inte är snudd på grannar sege IOM din snygga bigbag säck!
Har själv några stycken....

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #23 skrivet: 31 december 2012, 09:30:42 »
Håller hus på Ingarö! Har nu bankat till fläkten en skitaning bättre tror jag. Vi får se hur den fungerar när det är ihopsatt igen. Krävdes rörtång modell stor och en stor hög franska skruv för att skruva ihop något som skruvstycket kunde sitta i utan att gå sönder. Borde duga?

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #24 skrivet: 31 december 2012, 09:44:12 »
Det ser bra ut.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #25 skrivet: 31 december 2012, 11:52:07 »
Håller hus på Ingarö! Har nu bankat till fläkten en skitaning bättre tror jag. Vi får se hur den fungerar när det är ihopsatt igen. Krävdes rörtång modell stor och en stor hög franska skruv för att skruva ihop något som skruvstycket kunde sitta i utan att gå sönder. Borde duga?



Då är vi grannar  tummenupp.

Tycker oxå att det ser bra ut.

Kikade på min idag ev är remskivan delbar men IOM lathet så vart det 10 varv med eltejp..... Funka inte det så blir det mecka av.

Tyke  :D

Tejpen släppte efter 1 minut. Remskivan inte delbar. Blir till att mecka..

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
Nu var det ett tag sedan detta ämne var uppe  tOOmten

Iallafall så lagade jag slungan i höstas och jag hade delbar remskiva som skulle ha en liten tapp som skall gå i axelns spår.  Den inre remskivedelen funkade bra, den yttre var utan tapp som var borta (gått sönder).

Det blev att köpa remskivan i två nya fina delar och montera. Det kändes bättre med nya saker, men jag vet inte om funktionen blev något bättre.. haft klen vinter denna säsong.

/A

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad Johannes_b

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västernorrland/Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ta isär och banka till steg 2-fläkt på Stiga Snow Blizzard
« Svar #27 skrivet: 11 januari 2015, 01:19:36 »
Jag har en Stiga Snow Blizzard som köptes i november 2013, utkastarfläkten, steg-2-fläkten, sitter inte monterad på den som den gör på Sege:s enligt bilderna. Oavsett om man har seges eller min Blizzard-modell så tycker jag inte att det framgår hur man demonterar inmatningsskruvarna eller utkastarfläkten i den manual som länkades av dykkille då det snarare är användarhandbok än servicemanual.

Jag använde inte slungan alls förra vintern eftersom det typ inte kom någon snö, nu hann jag köra 30 meter innan något kom in i utkastarfläkten och kilade sig mellan fläkten och utkastarhålet så att ett blad blev krokigt, och då marginalen till kanten bara är ett antal millimeter tar nu bladet i "trumman" och det lever om och nöts så att det inte går att köra...

Jag lossade sidobultarna på axeln till inmatningsskruven och försökte "rucka" loss axeln som går in i snäckväxeln från hylsan där den axeln skarvas med axeln från motorn men jag får inte loss det. På min sitter utkastarfläkten bultad i ett fäste som sitter på axeln så jag måste få loss axeln för att ta lös fläkten och rikta den. Någon som kan förklara hur jag gör eller som har en riktig servicemanual med sprängskisser?
Thermia Diplomat Optimum G3 13kW + 800 meter slang
Electrolux luft/luft VP EXH09HX1W

Utloggad Johannes_b

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västernorrland/Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia Diplomat Optimum G3 13kW + 800 meter slang
Electrolux luft/luft VP EXH09HX1W

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!