Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Höja flödet i värmegolvet.  (läst 4361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeamT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Höja flödet i värmegolvet.
« skrivet: 13 december 2012, 19:04:06 »
Jag har en värmepumpsanläggning som jag är kanonnöjd med. MEN mitt värmegolv är jag inte lika nöjd med  >:( Det knäpper allt för mycket p.g.a. dålig installation. Jag har försökt kompensera det med knäpptank och olika inställningar och kommit en bit på vägen. Vidare har jag problem med att få några rum tillräckligt varma trots att returventilen (heter det så?) är fullt öppen.

Jag har försökt lyssna på när det knäpper och spenderat många timmar i pannrummet samt pratat med Roth (värmegolvstillverkaren). Tycker att det knäpper som mest när pumpen går från/till värming av värmegolvet. Gissar att den klena "bypasen" stryper flödet en hel del. Roth rekommenderar större flöde för att få ett lägre deltaT (har upp till 10 grader idag). Själv har jag funderat på en vartalsstyrd pump i separat krets för att få så konstant tryck som möjligt.

Jag har skissat på en lösning där enda investeringen blir en ny extern cirkulationspump, i och för sig en dyr sådan. MEN jag har ingen aning om vad som händer med flöden m.m. med två pumpar i separata men sammankopplade kretsar. Skulle det funka? Vad tror ni, är det värt att pröva?

Utloggad stig_h

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #1 skrivet: 16 december 2012, 10:08:44 »
Jag är bara någon vecka gammal på detta forum och tänkte inte svara av det skälet. Eftersom du konstigt nog inte fått svar av de som brukar svara, (kanske ämnet anses redan belyst i flera andra trådar) tänkte jag ge dig mina synpunkter.
Eftersom det oönskade ljudet kommer från snabba temperatursvängningar i systemet gäller det att minimera svängningarna.
Det finns lyckligtvis många åtgärder som helt eller delvis kan minska problemet:
"Knäpptanken" ska göra systemet trögare och därmed är det tänkt att temperaturvariationerna ska bli långsammare men även mindre (i stället för t.ex från +20 till +40 grader till +25 till +35 grader). Om inte styrsystemet automatiskt minskar delta T så får du i stället lite färre start och stopp på kompressorn, vilket förväntas ge lite längre livslängd på densamma.
Storleken på tanken är avgörande för trögheten. Det kanske inte räcker med 300 liter.
Utifrån din skiss ser det ut som att tanken bara har en ingång och en utgång. En annan typ av tank som i första hand är avsedd för ackumulering av varmt vatten brukar vara större till volymen och då är avsikten att du t.ex med hjälp av en motorshunt hela tiden får i det närmaste konstant temperatur på vattnet till golvet. Nackdelen är att du måste hålla lite högre temperatur ut från värmepumpen, vilket påtagligt försämrar värmefaktorn (verkningsgraden). I detta fall kan du ha den andra cirkpumpen att kontinuerligt driva golvvärmen som ett eget system. Max- och min-temperatur i lagringstanken måste inte vara konstanta över årstiderna om du enbart ska driva golvvärmen, vilket förbättrar värmefaktorn och ekonomin. Kanske du kan låta styrsystemet styra temperaturen i tanken efter det behov som finns med utgångspunkt från ytter- eller innertemp i huset
Nästa generation värmepumpar är förmodligen utrustade med varvtalsreglering av kompressorn, vilket bör eliminera detta problem på ett elegant och smidigt sätt.
Ditt förslag att investera i en avancerad varvtalsreglerad cirkpump har jag mindre förståelse för.
Nuvarande hus: Uppvärmd yta: övre plan 95 kvm nedre 70 kvm Värmekällor: Vp Markus 2500 R134a, Luft/luft värmepump, Vattenmantlad braskamin, Solpanel 13 kvm. Årsförbrukning el totalt 10500 kWh. Överskott från solpanel lagras i husgrunden. Vp lyfter upp energin men endast när det är som kallast ute. Frånluften kan skickas till husgrunden vilket tyvärr ger källarlukt och används därför normalt inte.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7764
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #2 skrivet: 16 december 2012, 10:19:47 »
Man ska koppla det varma vattnet från VP i toppen på tanken (översta bilden, knäpptank/volymförstorare) då är det ingen risk att heta vattnet inte hinner blanda sig med det svalare i tanken. Kopplar man det heta i botten är risken stor att det stiger upp i toppen på tanken utan att det hinner blanda sig. Den anslutning sam går ner till botten ska vara den blå (kalla).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 516
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #3 skrivet: 16 december 2012, 14:13:10 »
Jag har stuckit ut hakan på några trådar tidigare. Men är beredd att göra det igen. Jag tror ganska säkert att ditt problem ligger i för höga tryckfall på värmekretsen pga för klena dimensioner. Roth tycker du skall byta pump. Jaha! Varför då? Visst! Man kan kompensera klena dimensioner med större pumpar. På bekostnad av ökad driftkostnad och förkortad livslängd. Vad är det beräknade tryckfallet över golvvärmekretsen? Vilket flöde har man räknat med? Jag antar att du har golvvärmen i ett träbjälklag? Då är det nästan omöjligt att få bort knäppningarna helt. Du kan minimera det genom att se till att du har ett högt flöde och och så små temperaturförändringar som möjligt. På din skiss har du föreslagit en pump Magna 25/100. Den kan du driva runt ett helt hyreshus med om du vill. Åth-vete för stor mao. Vad har du för dimensioner på dina matarledningar? Hur långa är dom till fördelarna? Ligger fördelarna paralellt eller i serie?  Storlek på VP? Anslutningdimensioner på VP? Du hade 30slingor? Hur stor är kåken?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad TeamT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #4 skrivet: 16 december 2012, 19:17:17 »
Tack för svar, frågor och visat intresse. Kompletterar med ytterligare information.

Huset är 2 1/2 plan på 310 m2. Det finns också en inomhuspool (25 m3) som vi håller vid 28 grader året runt. Total effektförbrukning med hushållsel ca 20 000 kWh. Värmepumpen är på 11 kW.

Nedanstående info har jag hittat i de ritningar som den förre ägaren lämnade efter sig.

Plan 1:
7 st 16 mm slingor i betong, tot 386 m, 324 l/h, Max tryckfall 6,1 kPa

Plan 2:
11 st 16 mm slingor i träbjälklag, tot 671 m, 490 l/h, max tryckfall 6,2 kPa
1 st 16 mm slinga i betong, tot 63 m, 188 l/h, max tryckfall 16,8 kPa

Plan 3:
7 st 16 mm slingor i träbjälklag, tot 512 m, 491 l/h, max tryckfall 4,4 kPa

Jag har en bestämd känsla av att en hel del slingor öppnats mer än vad som anges på golvvärmeberäkningen.

När det gäller matarledningarna är de 22 mm där jag kan komma åt att se. Fördelarna verkar sitta parallellt. Uppskattad längd till fördelarna (jag har ingen aning om hur de är dragna) är;
Plan 1: 8 meter
Plan 2: 12 meter
Plan 3: 6 meter från plan 2

Så här hade jag tänkt. När VP producerar värme till golvet ligger cirkulationspumparna i serie vilket ger högt tryck. När värmepumpen slår av och värmer varmvatten eller poolen sköter endast en pump cirkulationen och måste dra vattnet över en 15 mm bypas med backventil. Min hypotes är att det då blir tryckförändringar och därmed också ett ändrat flöde vilket ger knäppningar i golvet. Genom en pump som ger konstant tryck och genom att blanda kallt returvatten med uppvärmt vatten från värmepumpen innan det går in i knäpptanken hade jag dels tänkt att trycket skulle hållas konstant och att temperaturförändringarna skulle bli långsamma.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 516
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #5 skrivet: 17 december 2012, 19:52:37 »
Bara inne som hastigast just nu. Kanske hinner svara mer utförligt senare. Jag förstår hur du tänker, men det funkar inte riktigt så. Två pumpar i serie är inte lika med dubbelt tryck. Det ända som sker är att CP 1 tar hand om tryckfallet fram till CP 2. Sedan är det likförb. CP 2 som får dra runt tryckfallet genom matarledningar och slingor. Om slingfördelarna är kopplade parallellt. Hur långt från VP liger delningen? Å vilken dimension har den ledningen. By pass 15 är för övrigt för litet. Den skall klara hela flödesbehovet. Återkommer med dimensioner senare.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad TeamT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #6 skrivet: 17 december 2012, 22:56:52 »
Bara inne som hastigast just nu. Kanske hinner svara mer utförligt senare. Jag förstår hur du tänker, men det funkar inte riktigt så. Två pumpar i serie är inte lika med dubbelt tryck. Det ända som sker är att CP 1 tar hand om tryckfallet fram till CP 2. Sedan är det likförb. CP 2 som får dra runt tryckfallet genom matarledningar och slingor. Om slingfördelarna är kopplade parallellt. Hur långt från VP liger delningen? Å vilken dimension har den ledningen. By pass 15 är för övrigt för litet. Den skall klara hela flödesbehovet. Återkommer med dimensioner senare.

Första delningen ligger cirka 2 meter från VP. Allt som jag kan se är 22 mm. Resten är dolt. Gissar att andra delningen ligger vid fördelare 2.

Det här med flöden och tryckfall verkar ju vara en hel vetenskap. Har försökt läsa på lite och räknat och tror att du har helt rätt. Tyvärr är jag inte så sugen på att bryta upp golv väggar och tak för att dimensionera om stammarna. Men visst blir det högre tryck med pumar i serie. I alla fall enligt http://www.pumpportalen.se/pumphandboken/8/2-3.html sidan 181. Eller också är det något jag inte fattar och det är inte första gången i såfall :)


Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 516
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Höja flödet i värmegolvet.
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2013, 14:31:02 »
Du har rätt! Hade lite bråttom där. Två parallella ger inte ökat tryck. Däremot i serie.
Summa beräknat flöde 1493 l/h. Låter lite för storleken på ditt hus, men ok. 1493 l/h i ett 22 rör ger  1113 pa/m i tryckfall per meter rörledning. Här i sverige räknar vi med ett tryckfall på ca 100pa/m. betänk att varje böj är ca 1,5 meter rörledning. Summan kommer garanterat bli alldeles för hög för att kunna få runt tillräckligt med vatten med en pump som sitter i din VP. Dessutom får du en vattenhastighet på 1,29 m/s. Kopparrörstillverkarna brukar ha en gräns på 0,5 m/s för att inte röret skall nötas ut i förtid. Visst kan du sätta in en pump som övervinner tryckfallet. Men du kommer ändå få alldeles för höga hastigheter. Det är viktigt att ha rätt dn på ledningarna för att få en bra funktion. Framförallt den första biten från vp till första fördelaren eller delningen. By pass skall ha samma dimension som övriga ledningar. Däremot kan det vara bra att ha en sträcka motsvarande Ca 10ggr rördiametern.
Mitt råd är att byta ut matarledningarna så långt det går till å börja med. Det tycker jag gott att den som installerat det från början får göra åt dig. Det är dom som gjort fel från början. En knäpptank är förövrigt alldrig fel. Då får du lite volym för vp att jobba mot.  Enligt mitt beräkningsprogram bör du ha dn 35 det ger 104 pa/m resp 0,497 m/s.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!