Hej,
jag är intresserad av att installera en krypgrundsavfuktare under mitt radhus. Syftet är dels för att eliminera riskerna för fukt men framförallt för att skapa ett undertryck under huset.
Jag har markradon och har tidigare fått rådet att installera en kanalfläkt i väggen till grunden för att skapa ett undertryck. Detta löser markradonproblemet, men jag är rädd för att fuktbelastningen kan öka istället. (Eftersom varm luft kommer från huset till grunden.)
En riktig krypgrundsavfuktare som står på hela tiden verkar vara bästa lösningen.
Problemet är att min krypgrund är svår att komma åt. Det finns en liten inspektionslucka inne i huset, men inte stor nog för en person. På utsidan finns ingen rejäl lucka. Tidigare ägaren har vid ett tillfälle varit under huset (för att dra ett ventilationsrör till kaminen), och då grävde han sig in under sockeln.
Förmodligen så måste ett ganska stort hål tas upp för att kunna få in en avfuktare. Alternativet är att avfuktaren står utomhus (fungerar det?) och att mindre hål görs för slangar.
Hur brukar man göra i sådana här fall? Finns det någon firma som kan rekommenderas för dylika uppdrag? Vad kan det kosta?