Spetsvärmer dom varmvattnet med elpatron?
Isäfall tycker inte jag det är så lysande det är ju 3 ggr så dyrt! Konstigt isåfall eftersom propan skall möjliggöra högre temp på värmebäraren.
Det om växelventilerna tycker jag är bland det sämsta en säljare kan ta till, i bristen på argument kring sin egen produkts kvaliteér förtalar man konkurenternas lösningar.
Då har dom för mig tappat allt förtroende

Bertil, det blir en kommentar till en "gammal" tråd. Jag hade inte tänkt kommentera någon speciell leverantör i detta forum men pga förekommen anledning kan jag inte låta bli att lämna mina intryck.
Jag är inne på mitt andra år med en VP, ansluten via värmeväxlare för förvärmning av inkommande vatten till extern befintlig varmvattenberedare, i ett golvvärmesystem från Alvatek och tycker att det fungerar bra.
Mitt intryck är att dom inte baktalar andra konkurrenters lösningar utan att ha goda skäl därför. Tvärtom så har dom nyligen hjälpt oss att välja bland konkurrenters lösningar och vid tillfällen även föreslagit andra bättre förslag till detaljlösningar som har inneburit att dom själva går miste om arbetet. Det är alltid raka puckar och man får bra och tydliga besked på alla "idiotfrågor", även de man tror sig vara ensam om att ställa (mitt livsöde...

).
I Alvateks filosofi ligger bl a att bygga med industristandardkomponenter och att "vilken kylreparatör som helst" skall kunna reparera deras anläggningar. Dom har varit med sedan tidigt 70-tal och tillhör därmed pionjärerna och jag har fått de bästa referenserna från bl a SVEP. Förutom detta följde inte Alvateks presentation, offert och garantiutfästelser det mönster av "dussinhandel" som jag har upplevt hos andra leverantörer och jag har blivit utomordentligt väl bemött under påföljande kontakter och funderingar efter installationen.
Ibland kan man uppleva delar av Alvateks förslag eller påståenden som kontroversiella då de kan avvika från vad tillverkare av "dussinsystemen" rekommenderar, men de har som regel bra argument. Jag har bl a kommenterat detta tidigare angående anslutning av en FLM 30
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1574.15.html där dom fick Nibe att samtycka till en alternativ inkoppling.
En leverantör som förutom ovanstående, och som den enda av 5 leverantörer att svara på alla mina frågor i offerten, erbjuder 5 års garanti på såväl kalkylens uppfyllande som energibrunnens funktion hamnar väldigt högt på min lista

För mig blev det avgörande i mitt val som inte blev den allra billigaste lösningen, men den ger en bra trygghetskänsla

.
...sedan håller jag med dig om att det är fult när leverantörer i allmänhet baktalar sina konkurrenter men jag upplever inte Alvatek på det viset

.
... men dom har säkert andra brister för så bra kan väl ingen vara rakt igenom, eller???