Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solvärme och varmvatten till hotell i Grekland
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Solvärme och varmvatten till hotell i Grekland (läst 4755 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GlennN
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
GlennN
«
skrivet:
10 december 2012, 22:51:26 »
Citera
Min hustru och jag har under några år kämpat med att förverkliga vår dröm om ett hotell vid medelhavet och vi börjar nu närma oss sluttampen med planerad invigning till sommaren. Vi vill gärna att hotellet ska vara mycket energisnålt och vill använda främst solenergi i så stor utsträckning som möjligt. Eftersom språkförbistringar, skillnader i miljömedvetande men framför allt min okunskap gör det lite svårt att diskutera med de lokala ingenjörerna vill jag försöka få lite mer information om vad som är möjligt. Jag har läst en del på forumet här och märkt att det finns en hel del mycket kunniga personer som jag gärna vill få så många kloka synpunkter som möjligt. Förutsättningarna är följande:
Hotellet som är nybyggt med mycket god isolering är litet med 9 rum och allmänna ytor på ca 130kvm. Taket är tyvärr vänt åt öster (bra för utsikten men sämre för solfångarna) varför vi bara har ca 40 kvm takyta i sydläge. Tomten har egen brunn där vi pumpar upp vatten från ca 60 meters djup (12 grader celsius). Byggnaden är även förberedd för vattenmantlad kamin.
Vi funderar på att installera en kombination av vakumrör och vanliga solpaneler. Enligt ingenjörerna vi pratat med ska vi absolut inte ha en större varmvattenberedare än 1m3 medans jag själv skulle vilja ha en betydligt större på ca 3m3 alternativt en separat väl isolerad vattentank på 3-5m3 dit överskottsvärme förs från en liten varmvattenberedare på 1m3. Oavsett vilken metod vi väljer ska varmvattenberedaren tydligen ha 2 solslingor, en slinga för lufvärmepump och en slinga för vatten från kaminen. Om möjligt vill vi kunna använda varmvattnet till att värma huset under hösten. Det jag först och främst undrar är helt enkelt vilken metod är bäst och mest ekonomisk?
Alla råd mottages med stor tacksamhet
Glenn
Loggat
HWM
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
HWM
SV: Solvärme och varmvatten till hotell i Grekland
«
Svar #1 skrivet:
12 december 2012, 10:43:55 »
Citera
Ett nyckeltal är ca 50-100 l tank per kvm solfångare och i Grekland är det mkt sol, så räkna med 100 l tank per 1 kvm solfångare. Varför blanda vakuum och plana? Visst, de har lite olika profil och det kan vara optimalt med en mix, men det kostar med 2 kretsar/pumpar osv. Håll dig till en typ.
Sen, om du har råd, börja med en bra ack tank med bra skiktning, där du lägger in på rätt höjd och tar ut på rätt höjd, inga slingor i tanken, dvs lägg in och ta ut hett vatten upp till, varmt en bit ner osv. Ta ut med tappvattenautomater. Då har du ett bra "hjärta", sen kan du häkta på solfångare, ved eller vad som nu finns tillgängligt i form av värme. Strömsnäspannan finns i Sverige, men jag skulle kolla in om Weissman, TiSun eller någon annan stort tysk/österrikare säljer i Grekland, så du kan få lokal support. Sen kan det bli riktigt komplext om du skall addera kyla åsså. I Sverige kan vi värmepumpar, Grekland har mycket solsystem, men enkla öppna med tanken på taket. Du skall utgå från ack tanken för att klara dygnsbehov, många duschar vid ett tillfälle osv. Några som satsat på bra tank är bl.a Båstad Camping, sen kan det vara värt med kanske någon konsultkrona till t.ex Lars Andren, ordf Svensk Solenergi. Men mitt huvudbudskap är; bygg inte fast dig i en lösning.
Loggat
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4
Ewald
Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västmanland
Antal inlägg: 4580
Karma +2/-4
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2012, 11:16:47 »
Citera
Hej Glenn!
Jag har sysslat lite med solenergi i Grekland.
När det gäller villor eler enfamiljhus har man delvis enkla solvärmesystem. Det är vanligt med termosiphon system (tank på taket).
Enligt en tysk rapport är det mycket vanligt med solenergi i Grakland, men kvaliteten på deras solvärmsystem anses vara låg.
Jag har en rapport om solenergi i Grekland (om du är interesserad).
Har man ett hotell ska man planera mer nogrannt. Man har t.ex. mer solinstrålning i Grekland...
Loggat
Ewald
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-4
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2012, 11:19:55 »
Citera
TiSun eller någon annan stort tysk/österrikare säljer i Grekland
TiSUN är relativ dyrt. Det finns ett flertal grekiska tillverkare som är mycket billigare.
Det är som sagt vanligt med solenergi i Grekland och det finns grekiska tillverkare.
Som sagt har man delvis helt andra system som i Tyskland/Österrike.
Loggat
Ewald
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-4
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2012, 11:28:07 »
Citera
Grekisk solvärmeanläggning
http://www.waschzettel.de/img/11439B1069680013.jpg
och här en rapport om solvärme i Grekland
http://www.exportinitiative.de/fileadmin/publikationen_veranstaltungsdoku/dokumente/Expo_GR_05/3_S._Zurnatzis_ECOSUN.pdf
Loggat
HWM
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
HWM
«
Svar #5 skrivet:
17 december 2012, 11:35:33 »
Citera
Hej, att det finns något mer sol i Grekland och lite andra system, ganska givet......I och med språk förbistring etc, "back to basics".
1. Behovsanalys. Hur mycke varmt vatten behöver ni per dygn, gäster, kök, bar osv. Gör per dygn, vecka och säsong. Enkelt excelhack.
2. Gör en ritning över byggnaden och taket, med info om väggar etc. Det finns ett enkelt verktyg från Google, gratis, tror det heter sketch.
3. Använd visio eller någon gratisprogram och rita upp vad du har i form av "rör och vatten".
4. Baserat på pkt. 3 kan du åsså skissa på ett systemförslag.
När du har ovanstående underlag kan kunniga på detta forum "tycka till" om eller använda som offertunderlag, men fråga 1 är hur mycket varmt vatten konsumerar en hotellgäst i Grekland? Vakuum eller plana är den sista frågan.
Loggat
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4
Ewald
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-4
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #6 skrivet:
17 december 2012, 18:26:05 »
Citera
I Grekland är det mest plana solfångare som gäller.
Men man kan förstås även välja vakuumrör om man får de billigt.
«
Senast ändrad: 17 december 2012, 18:40:38 av Ewald
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 824
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
VictorHus13
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info