Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Uppvärmning av tilluft
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Uppvärmning av tilluft (läst 6284 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Beasten
Uppvärmning av tilluft
«
skrivet:
08 december 2012, 12:11:45 »
Citera
Hej!
Har ett hus byggt 1976 med mekanisk frånluft. Det saknades tidigare tillluft varav jag för nåt år sedan satte in 10 st spaltventiler ovanför fönster (PAX AW-40). Problemet som många med mig har är att det vintertid blir kallras och riktigt kallt om man har ventilerna öppna på max. Samtidigt vill man ju ha ett bra inomhusklimat året runt. Klurade därför på en idé där man kunde värma tillluften för denna typ av ventiler som jag satt in. Fick idén när jag såg en annons från elementfläkten. Har nu byggt ett exemplar som jag har testat och det är 4 fläktar med hållare samt en strömenhet som man kan ställa in mellan 1,5-12 V vilket reglerar hastigheten på fläktarna. Denna har jag monterat under spaltventilen varav man sedan blåser upp rumstempererad luft som håller allt från 19-21 grader. Inkommande uteluft möter den uppströmmande varmluften och värms eller blandas ut och strömmar sedan ut på sidorna. Har testat med termometrar med utegivare som jag monterat vid utblåsen och vid en utetemp på -10 till-15 grader utomhus får man ut samma temperatur på sidorna som i det omgivande rummet när man ställer strömenheten mellan 6-12 V. Som jag ser det har man detta sätt, reducerat eller tagit bort kallraset, man kan ha ventilerna öppna på max året runt, samt att man får en cirkulation av inneluften med hjälp av fläktarna. Fläktarna drar också väldigt lite el, knappt mätbart. Förstår att man "stjäl" lite av den uppvärmda inneluften i rummen men det verkar vara försumbart eller iallafall godtagbart för att få ett bra inomhusklimat. Bifogar lite bilder på min demoversion. Återkom gärna med synpunkter eller annat då det brukar finnas en rad experter av alla de slag ute på detta forum.
Loggat
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
SV: Uppvärmning av tilluft
«
Svar #1 skrivet:
08 december 2012, 18:29:28 »
Citera
Har du kollat hur mycket uteluft det kommer in? Är inte risken att fläktarna skapar ett såpass stort övertryck inuti lådan att tom rumsluften kan gå bakvägen ut genom spaltventilen istället? Det hade kanske räckt med 1 fläkt?
Loggat
Peter Östman
Gäst
Peter Östman
«
Svar #2 skrivet:
08 december 2012, 19:10:55 »
Citera
En kollega till mig som såg den undrade samma sak om man inte skapade övertryck. Men hur kollar man detta på ett bra sätt? Anledningen till att jag ville ha 4 fläktar var att jag ville täcka hela spaltventilens bredd. All kalluft "ramlar" ner mot fläktarna så att säga¨. Samma kollega som såg den tyckte att man kanske skulle sätta en fläkt på sidan i stället för under, dvs montera denna i ett rör som blåser åt sidan. Skulle det vara en bättre lösning med anledning av eventuellt övertryck månne? Som sagt detta är bara en kul idé men funkar den så har man löst mycket. Återkom gärna med alla slags input kring detta så blir jag glad.
Loggat
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Beasten
«
Svar #3 skrivet:
12 december 2012, 14:24:48 »
Citera
Har kommit fram till att man tyvärr skapar ett övertryck med denna lösning, dvs inneluften går delvis ut via tilluftsventilen. Tror dock generellt på idén och håller på att snickra på en annan lösning. Återkommer om den fungerar som jag har tänkt.
Loggat
claese
Expert på värmepump
Karma +0/-0
claese
«
Svar #4 skrivet:
12 december 2012, 18:15:22 »
Citera
Det fanns uteluftsventiler från Stifab på 80-talet som byggde på ett antal 5 mm slitsar varav varannan hade kontakt med uteluften som medejekterade rumsluft och samtidigt styrde upp den mot taket. De var förhållandevis dyra (vilket skulle kunna förklara varför de idag inte finns)men skulle fungerat ypperligt, med lite modifiering ,till ditt projekt.Det skulle gott räcka med 1 fläkt. Friskluften togs in genom väggen via ett antal vp-rör som anslöts till baksidan av ventilen.
Loggat
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Beasten
«
Svar #5 skrivet:
12 december 2012, 18:41:02 »
Citera
Låter ungefär som lösningen jag fipplar med nu där jag har en fläkt. Kan man bara höja temperaturen på tilluften lite så att man iallafall har plusgrader in istället för minusgrader när det är riktigt kallt ute så är jag nöjd. Återkommer med min demoversion 2 när den är klar och eventuellt funkar!!
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ugge
«
Svar #6 skrivet:
22 december 2012, 10:11:13 »
Citera
Jag har samma typ av lösning med spaltventiler och mycket riktigt blir det ett kallras. Då vi har ett ganska så kraftigt undertryck så innebär det att den kalla luftkäglan hamnar mitt ute på rumsgolvet, där det inte finns något element. Saken förvärras också av att förra ägaren i flera rum installerade rullgardiner som delvis täcker spaltventilen och styr ut luften.
Jag vet att det finns lösningar för vanliga väggventiler med diffusor för att bromsa upp luftflödet och skapa turbulens som blandar luften, men vet inte vad som finns för vår situation. Ejektorslösningen som nämns låter mycket intressant och som något man borde jobba vidare med. Ett av problemen med spaltventilen är väl den ganska så grovt tillyxade lösningen, en spalt och i alla fall vårt fall en ventil i form av ett "lock" som man skruvar ut. Luftflödet kommer då med hög fart utifrån och träffar locket/skivan och "klyvs" av luckan som blir som en kil.
Det känns som att den del av locket till ventilen som finns under spalten borde gå längre ner, och kanske också vara bredare för att tvinga ner den kalla luften längs med rutan, kanske också med en lösning för att blanda med varm rumsluft. Kanske får man dock vara lite vaksam så man inte motverkar den vanliga konvektionen som faktiskt bär med sig värmen mot taket och in i rummet. Rent spontant så tycker jag att den lösning där man har en spaltventiler ovanför eller bakom elementen borde vara bland dom bästa förutsatt att man designat den rätt så luften kan värmas av elementet, det borde ge automatiskt ge en form av ejektorverkan med den stigande rumsluften runt elementet.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Beasten
«
Svar #7 skrivet:
31 december 2012, 10:47:46 »
Citera
Har testat min "version 2" som jag byggt med en fläkt och nu verkar det inte medföra att jag blåser/trycker ut inneluften ut via tilluftsventilen. Bereoende på vilken utetemperatur som gäller får jag en temperatur på den inkommande luften som ligger på allt mellan 5-15 grader. Återkommer när jag testat denna lite mer.
Loggat
Harpya
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 171
Karma +0/-0
Harpya
«
Svar #8 skrivet:
01 januari 2013, 07:51:30 »
Citera
Lite reflektioner.
Bara så vi förstår varandra-det är inte tilluft du har utan ersättningsluft.
Det som händer om du stänger ventilerna är att luften kommer in andra vägar genom otätheter i fönster och dörrar etc.
Har du ett välisolerat hus så reduceras frånluftsflödet utan ersättningsluften. Så för att testa om det funkar så behöver du mäta t.ex frånluftsdonet i badrummet när din fläkt är på och av för att se om det blir differens.
Problemet med kalldrag är välkänt och det bästa sättet att undvika det är enligt mej att ersättningsluftsventilerna är placerade bakom radiatorerna, vilket dom ofta är vid nybyggnation.
Hade jag haft frånluftssystem skulle jag ersätta ventilerna med nya bakom radiatorerna, bara att borra ett hål egentligen och skaffa en ventil.
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ugge
«
Svar #9 skrivet:
01 januari 2013, 11:00:25 »
Citera
Om man har flera ventiler i huset och testar denna blandningslösning på ett av fönstren så behöver det inte bli någon märkbar skillnad i frånluft från en av frånluftventiler, troligen inte ens om man mäter den samlade frånluften före frånluftsfläkten.
En fläkt i ett fönster kan ändra tryckförhållandena lokalt och det kan balansera sig genom andra spaltventiler från andra rum.
När jag sitter och lurar på problemet så undrar jag om det inte borde lösas med en form av lågflödes-munstycke. En tanke som dök upp var att ersätta den ändå inte väldigt stiliga spaltventilen med ett fyrkantrör av exempelvis aluminium lika långt som fönstret är brett. Plugga igen ändarna, ta upp ett (semi)fyrkantigt hål mitt för där ventilen över fönstret är. Borr sedan en rad med hål längs sidan på röret, antingen enbart ner eller både ner och upp. Möjligen gör man större och tätare hål ju längre ut man kommer från ventilen för att få ett så jämnt flöde som möjligt. Allt kan sedan målas i välfri färg, ja aluminium och färg är väl ingen höjdare, men man kanske får ta till annat material.
Om det visar sig att man ändå får för hög lufthastighet skulle man säkert kunna klä den in eller utvändigt med ett tunnt tyg.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Beasten
«
Svar #10 skrivet:
02 januari 2013, 11:12:17 »
Citera
Visst kan man leda in tillluften bakom radiatorer, men i mitt fall är dessa aldrig på då jag enbart värmer huset med luftvärmepump samt när det är riktigt kallt eldning i kamin. Har elradiatorer och undviker helst att ha dessa på. Sedan kan jag tillägga att jag har tätat om samtliga fönster och dörrar med nya bra tätningslister just för att kunna styra tilluften mer via ventilerna. Säkert är huset i övrigt ej kliniskt tätt överallt, det slinker nog in luft lite varstans. Min tanke var att jag skulle kunna ha ventilerna öppna året runt, nu blir det gärna att man stänger till dessa när det kryper ner mot 20 minus. Som sagt varianten som jag testar nu ser ut att kunna fungera, men jag kanske har missat något i min ventilationslära vad vet jag.
Loggat
Beasten666
Gäst
Beasten666
«
Svar #11 skrivet:
02 januari 2013, 12:55:50 »
Citera
En annan sak ersättningsluft istället för tilluft, vad menas med det? Jag antar att man tar in tilluft via tilluftsventiler, ersättningsluft via ersättningsluftsventiler har jag aldrig hört talas om. Lite reflektion på detta önskas.
Loggat
Bigfoot
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1289
Karma +0/-0
Bigfoot
«
Svar #12 skrivet:
06 januari 2013, 18:31:57 »
Citera
Frågan är om det inte hade fungerat bättre om fläktarna suttit monterade på den vinklade delen och det var öppet där fläktarna nu sitter monterade.
Borde inte ge ett allt för stort lokalt undertryck över spaltventilen och man får mycket rumsluft att blanda in kalluften med.
Blir undertrycket och därmed även insuget av kalluft för stort kan man alltid stänga spaltventilen något.
Loggat
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh
claese
Expert på värmepump
Karma +0/-0
claese
«
Svar #13 skrivet:
06 januari 2013, 18:43:13 »
Citera
Det hade säker fungerat ypperligt och enklare om fläkten hängt och blåst en halvmeter från o mot luftintaget för att blanda ut kalluften men det är lite mer rolig hightec med en integrerad lösning.kanske tom säljbar?
Loggat
Beasten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Beasten
«
Svar #14 skrivet:
07 januari 2013, 10:02:38 »
Citera
Lösningen som är på bilderna har jag "skrotat". Har nu en variant där jag blåser luften från sidan med enbart en fläkt och den verkar funka. Annars håller jag med att om fläktarna satt på snedden och man haft en öppning neråt så kan nog det funka också. Problemet är att man skall bygga den applikationen också vilket inte är helt lätt alla gånger. Min först variant var ju klar då den skall sitta i underkant på ett element.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Uppvärmning av tilluft
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1067
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info