0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessutom, när det gäller vården så betalas den med landstingsskatten, och den betalar vi ju själva via kommunalskatten, och det är också därför vi skattar mer än Stockholmarna gör.Det ÄR alltså vi själva som får stå för kostnaderna.Dessutom är det kallt, så vi köper mycket el, och betalar mycket skatt.Vi kör ofta långt till jobbet, och betalar mycket bränsleskatt.Sen super vi ju mycket, så det blir mycket alkoholskatt.Man kan väl i princip konstatera att pengarna snurrar runt i systemet utan att speciellt mycket lämnar landet, lön, skatt, punktskatt, bidrag, skatt, på skatt, på skatt...De enda som för landet bakåt rent ekonomiskt är de som köper importvaror, eller åker utomlands på semester, i övrigt har det inte så stor betydelse hur pengarna används och fördelas inom landet.
@ David RinnanDu är utrustad med något som kallas för "talets gåva", få förunnat, skulle själv vilja vara det De som har denna gåva kan i princip snacka omkull vem som helst om vad som helst i en debatt typ som denna tråd, förutsatt att denne inte möter en likasinnad person, då kan det bli riktigt lååångdragna debatter om i stort sett ingen ting Måste va trögt att bo i en stad som blir så hårt drabbas av dessa oväder gång på gång Särskilt när buss, bilförare och snöröjare gör allt till 100% rätt och det lik förbannat går åt helvete Jag hävdar bestämt att eländet som ni i storatäderna blir drabbade av så fort det fallit snö, oavsett mängd, är en kombination av klåpiga förare (inte alla), dålig snöröjning samt vädret (Och Essingeleden förståss )Sen hoppar jag inte på 08:or nu bara, finns tyvärr alltför många usla förare i detta land Sen att vägunderhållet är under all kritik gör det hela inte bättre...
Rickard skrev du verkligen det här: De enda som för landet bakåt rent ekonomiskt är de som köper importvaror,....Det måste kommenteras. Om vi slutade köpa varor utifrån skulle lilla sverige bli ett u-land på mindre än ett år. Det finns ju inget hi-tech som tillverkas här hemma längre, inte low-tech heller för den delen. Och handen på hjärtat, hur mycket svenskproducerat säljer du själv från din butik?
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6671139Gör Luleå till ett fjollträsk, skriver Norrbottenskuriren idag.......på tal om Stockholm o Norrland.Krönikören, fd stockholmare, definierar bl a öppenhet mot ex hbtq personer....som ett tecken på en storstad, en storstad som drar folk till sej.
Eftersom denna tråd mera har blivit en komisk fördoms-tråd om fördommar vi har angående olika delar av Sverige, så bidrar jag lite och håller tråden "lite" mer "levande". ......
Att all tillverkning i Sverige snart lagt ned beror ju just på att ingen köper varorna, alltså ett tydligt bevis på att köp av importvaror är av ondo om man ser till den svenska marknaden.Logger 2020 tillverkas i Sverige, jag tror att ELIQ tillverkas i Sverige också (men där är jag osäker).Många av tillbehören till Logger 2020 tillverkar jag själv, men andra tillverkas i (främst) andra västeuropeiska länder.Tittar man krasst på förutsättningar för tillväxt och ökad välfärd i Sverige så är ju vår handelsbalans det som avgör om vi måste spara eller kan växa, så länge vi har en positiv handelsbalans och ökande BNP så kan vi satsa på jämställdhet och solidaritet, om BNP och/eller handelsbalans går ned så tvingas vi spara, och det drabbar som regel jämställdhet och solidaritet.Min webbshop bidrar till tillväxten då jag exporterar mer än jag importerar.