Hejsan! I ett försök att försöka bättra på värmen och rotation av luft så undrar jag på vad man kan göra för att rotera värmen lite bättre. Vi har en luft/luft-värmepump som levererar bra värme. Men bara i hallen och in i vardagsrummet (se bild). Problemet är att denna värme inte kommer in i sovrummen som ligger utmed hallen. Det är säkert 5 graders skillnad, speciellt på morgonen då dörrarna varit stängda...
Vad för enkel men fungerande lösning finns där att välja på? Jag funderade ett tag på att dra slang i ovanför hallens tak då där är ett tomrum som ett antik 60-tals frånluftssystem använder. Vi har luftgolvvärme i huset och en del av luften är återanvänd sådan som sugs i huvudsak från gallret som syns på bilden. Jag har dock gjort hål i varje sovrum in till trumman ovan hallen för att på så sätt få lite mer rotation på luften i dessa rum (suga in varmluften som är i hall / vardagsrum, som går via trumman som får sin huvudsakliga värme från vardagsrummet).
Jag funderade ett tag på att montera en kanalfläkt, som den här:
http://www.fresh.se/20.0.0.0/1972/cache/1972_76f5d08140db2e089a871cd4c1699047.jpgSå tanken var att suga luften från vardagsrummet, precis efter hallen slutar då där är mest av den värme som luft/luft-enheten producerar.
Jag är dock lite rädd för att det blir oljud, då man är i vardagsrummet majoriteten av tiden.
Har ni några tipsa för att få in värmen i sovrummen?