0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den tråden heter BBR 19. Är det rätt?
Solvärmeprojektet i Kanada är intressant. Storleksmässigt är det jämförbart med Anneberg. ....Värmeförlusterna i Anneberg är stora, en stor del av värmen försvinner ut i berget. Uppenbarligen är det något som skiljer rätt ordentligt mellan anläggningarna. Undrar bara vad.
Jag har nämnt det förut i något sammanhang men mitt förslag, när det gäller småskalig solvärmelagring, är att utnyttja en isolerad pool. På sommaren värmer man poolen för bad, höst-vinter-vår-dumpar man solöverskott i poolen och sen kör man en VP mot poolen när actankarna är tomma.MVH
Jag gjorde en grov överslagsberäkning med hjälp från medlemmar här och kom fram till att ett typiskt hus kräver i storleksordningen 700 kubikmeter vatten om man har lösningen att ladda lagret med värme m h a luft/vatten-vp under sommar/höst/vår när temperaturen är förmånlig för pumpen och ha en vatten/vatten-vp mot lagret för att värma huset. I st f värma lagret med luft/vatten kan man förstås värma med solpaneler när det är möjligt. Det här förutsätter förstås att förlusten med omvägen via lagret är mindre än vinsten med att köra vp mot ett lager med (mycket) förmånlig temperatur.