Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Installera FTX i hus på 190m2 från 1968. Ekonomi?!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Installera FTX i hus på 190m2 från 1968. Ekonomi?! (läst 6823 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kalle LKPG
Kan värmepumpar
Stad/land: Åtvidaberg
Antal inlägg: 96
Karma +0/-0
Kön:
Kalle LKPG
«
skrivet:
23 november 2012, 17:56:48 »
Citera
Tjena!
Har klurat lite på ett ftx-system i mitt hus då jag inte är så vidare värst belåten med spaltventilerna och de två pax multi som jag satt in i vintras. Visst det ventilarar ju ok men jag upplever huset som kallt och golven blir kalla. Detta trots att jag ställt upp kurvan på pumpen från 4,3 till 5,0 så är det kallare än innan ventilerna samt fläktarna. Va självdrag innan samt för ännu längre sen oljepanna som som sög ut lite luft ur huset.
Har kikat lite på Heru 100 som verkar vara ett bra agg med bra kvalitet till rimliga pengar. Agget går att får för runt 18 000kr. Vad får jag räkna med att övriga produkter går på mellan tumme och pekfinger till ett 2-plans 190m2 hus? Räknar med att göra allt jobb själv och brorsan fixar elen. Dock lär man väl få ta ut nån efter installation för justering.
Det jag värdesätter mest är givetvis ett behagligare klimat inne samt en hälsosammare luft. Men sen är det ju givetvis även det ekonomiska. Det sitter en 7kw vp i huset och totala elförbrukningen va innan spaltventiler samt paxfläktar ca 12 000kwh per år. Tror dock att det kommer bli mer nu då huset var väldigt tätt innan samt att det blivit kallare inne trots höjd kurva.
Om man kikar på detta test så lär det väl vara energikwh och inte förbrukad el som man anger?! Jag undrar pga att vi har VP. Finns säkert bättre sätt att förklara vad jag menar men jag koppas ni fattar. Dvs kan jag spara 4000kw/h år och hart en värmepump med ett coop på 3 så blir besparingen bara en tredjedel av de 4000kwh?
http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=69&productTypeVersionID=69&productCompareList=412,413,414,415,416,417,418,419&PageID=5552
Tänker jag fel?
MVH
Kalle
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Installera FTX i hus på 190m2 från 1968. Ekonomi?!
«
Svar #1 skrivet:
23 november 2012, 22:35:13 »
Citera
har du redan en värmepump som hanterar behovet så kommer en FTX bara spara en tredjedel av ventilationsförbrukningen som bäst.
Jag skulle inte byta ut mitt FTX aggregat ens om jag tjänade en massa pengar på att göra det. Det är en komfortfråga i min bok.
Jo och därtill så märker jag ju skillnad direkt, om det är från +5 eller lägre, i fall jag stänger av återvinningen.
Och att jämföra med självdrag är ibland lite fel då många självdragshus, om än långt i från alla, har en inadekvat ventilation.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Erik-m-j
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Kön:
Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
Erik-m-j
«
Svar #2 skrivet:
23 november 2012, 23:26:43 »
Citera
Tjena Kalle
Jag har en kåk på ca samma storlek - och med kanskje likvärdig isolering...
Jag har fått en ventilasjonsfirma at dra inn en heru130 FTX ,. inann fans det två rakt över tak ventilatorer från Dusj-rum/wc/tvättsuga/Badrum.
största skilnaden nu en behaglig temperatur på golv, då ftx'n ju besörjer at all luften håller ca samma temp.
Jag har 2 x billiga luft luft pumpar (max4.3kw leverat/styck) som klarar at hålla hela kåken i ok temp ner til ca 6-7 minusgrader et dygn eller mera.. då låter jag ventilasjonen dra ner i seksjoner. (har möjlighet med eletriska ventiler at strypa bottenvåningen / vardagsrum&kök. / sovrum. )
Typisk går då ventilasjonen av bottenvåning bara på mitt på dagen... och eventuelt stryper jag kök/vardags på natten ochså. vid strypning så har jag andra driftspunketer på FTX - så den går ner på både till och ut.
Vid sånna "kåkar" som du och jag har så blir energiförlusten STOR vid stora skilnader på utsida och innsida. så tror det kan vara en ide at tenka på !
En annan sak er ju komfort som en FTX ger.. det kan jag skriva under på, med en dotter med astma bla.
ps. svarar mer om du frågar ! :-)
Loggat
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX
sege
Expert på värmepump
Antal inlägg: 663
Karma +3/-1
sege
«
Svar #3 skrivet:
23 november 2012, 23:41:44 »
Citera
Ekonomiskt kommer du aldrig kunna räkna hem en FTX-installation. Säg att du landar på 50' om du gör det själv kanske. Även med vetskapen att vi aldrig någonsin kommer ha igen pengarna drev jag igenom en installation när vi byggde till förut, det ar hårt jobb, trångt och det skapade många sår men oj så nöjd jag är.
Det du får då är dock oändligt mycket bättre inomhusklimat än med några små fläktar. Man kommer hem och oavsett väder ute är det jämnvarm luft, känns fräscht på sommaren och när/om man har 20 personer över på besök så får alla sin beskärda del syre.
Driftskostnad är väl 1000-1500:-/år med filter och el för oss.
Det du har på energimyndigheten är ju jämfört med samma ventilation utan återvinning och det är du inte i närheten av om dina pax-fläktar inte är gigantiska. Om du ska ventilera enligt BBR-rekommendation ska du suga ut ~66 liter/sekund. Om du gör det idag med dina paxfläktar och installerar FTX får du siffrorna i tabellen. Det gör du inte.
Sen är det precis som du själv skriver, om du lägger till COP3 på det så är du nere på ~1300 kWh/år givet ovanstående. I verkligheten kommer du kanske till och med gå ekonomiskt minus på projektet.
MEN! Du kommer inte ångra dig, det kan jag garantera dig!
Loggat
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.
2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
Erik-m-j
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Kön:
Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
Erik-m-j
«
Svar #4 skrivet:
23 november 2012, 23:51:12 »
Citera
Sege & kalle
och om du pressar priser och leverantører lite så kan du få FTX instalerat til samma pris som du måste betala før delar och aggregat !
och inga plåster !
Loggat
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX
Kalle LKPG
Kan värmepumpar
Stad/land: Åtvidaberg
Antal inlägg: 96
Karma +0/-0
Kön:
Kalle LKPG
«
Svar #5 skrivet:
10 december 2012, 21:03:53 »
Citera
Hej!
Tack för alla svar och ursäkta att mitt dröjt. har haft lite väl många bollar i luften en tid. Är dock riktigt intresserad av FTX även om det blir svårt att räkna hem. Det jag funderar på är att värmebehovet borde bli betydligt mindre även om energiförbrukningen totalt blir ungefär densamma? Jag har tex två rum som nu skulle behöva få större radiatorer för att på så vis kunna sänka värmekurva. Är det troligt/rimligt att jag med ett FTX kan sänka kurvan utan att få det kallare? Anledningen att det blir kallt i de två rummen nu är främst kallras och ventilation. Hur pass mycket kan man räkna med att uppvärmningsbehovet sjunker? Slipper jag tex byta 2st radiatorer så kan jag ju lägga det på FTXaggregatet.
MVH
Kalle
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #6 skrivet:
10 december 2012, 21:39:23 »
Citera
Med ett FTX så sparar du ca 2-3 000:- per år i energikostnad jämfört med en frånluft utan återvinning. Men din komfort ökar betydligt.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1218
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
madwolf
Josth
jonas_da
purjo__
kebj76
T Ramsmark
Rick80
Jippen
Johnlennonx
jorthu
Nissef
alvinpalv
Tågråttan
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info