Jag tror inte Europa vågar införa strafftullar med tanke på hur ekonomierna ser ut inom unionen.
Tyvärr är solvärmebranschen snart död i Sverige och jag tycker det är synd. Möjligtvis att det finns någon liten nisch som kan överleva.
Det borde vara så att man även inför ett investeringsbidrag även för solfångare.
Ett stort problem för branschen är att en stor del av alla småhus har värmepumpar med tappvarmvattenberedning installerade. Redan där har många potentiella kunder försvunnit.
Man skall självklart alltid utföra individuella kalkyler men tyvärr så kommer solceller ha ett stort försteg framför solfångare.
Ja, det kan vara så. På tysk TV sade dom att exporterna till Kina, Ryssland och USA ökade medan försäljning till Europa backade.
Jag har varit med när tyskarna diskuterade olika koncept för solvärme. En del ville ha att snön glider av snabbare, en del ville ha gardiner/jalousier för att skydda solfångaren mot överhettning på somrarna för att de ville bygga stora, överdimensionerade anläggningar osv.
Men jag tror inte på sådana koncept. Det man kan försöka göra är att försöka lagra solenergin i några månader i en tank, men det kräver välisolerade tankar och kanske nya material och genomtänkta värmekoncept.
Frågan är slutligen också om det löner sig ekonomiskt.
När det gäller solfångare är utvecklingen redan gjort. Det finns selektiva ytor och vakuum.
Problemet är fortfarande att man med nuvarande koncept behöver ngn annan energikälla för att kunna värma byggnaderna på vintrarna.