0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
behöver du tilluft så finns det ventiler som man sätter i fönsterkarmen över fönstren, man borrar många små hål i karmen och får ett långt smalt hål sedan sätter man ett "galler"på utsidan och en ställbar ventil på innesidan
Ok. kan man sätta detta direkt på fönstret??har tyvärr inget utrymme på karmen.
Citat från: Fredrik_norrland skrivet 14 november 2005, 08:27:40Ok. kan man sätta detta direkt på fönstret??har tyvärr inget utrymme på karmen.Det går bra. Kolla bara att det finns material kvar till att håll ihop fönstret Har själv haft liknande ventilationsproblem (läs obefintlig) . En äldre man som tätat i princip all tilluft. Nu har jag fräst i 4 stk av ovan nämnda ventiler i fönsterbågarna, o fixat att luften kan komma ut ur huset även med stängd toadörr, kunskapen om ventilation hos förra ägaren måste ha varit i princip noll (eller kanske var det snålheten som styrde).
Om man ska utöka med även frånluftfläkt, så ska jag avråda från en sak.Paxfläkt med kallrasskydd.Kallrasskyddet gör att man "bara" har ventilation när fläkten går! Kallrasskyddet ska man välja bort, det kan dock bli kallras när man tex kör köksfläkten på full fart..har man frånluft via en kort kanal eller ut genom vägg, då kan man ev va tvungen att ha kallrasskydd. (ingen regel utan undantag)Som du säger är det en klar varning när man får kondens... Och tilluftventiler i fönsterkarmarna är bra, då får man en naturlig inblandning av varm luft från radiatorerna...Bra ventilation är en halv omsättning/timme (av all luft)
SNIPjag är ganska orolig över detta då jag har lite mörkbeklädnad på vinden. nu vet jag inte om detta har avstannat då tidigare ägaren (en äldra man) var så rädd för drag att alla ventiler var noga förslutna och fönster tejpade SNIP
Hålen genom träkarmen ska vara 10–12 millimeter i diameter och ligga mycket tätt. De flesta bruksanvisningarna innehåller mallar för borrhålsplaceringen. Det gäller att borren verkligen styrs rakt fram, vilket inte är lätt. Det är säkrast att anlita en fackman, som också ofta har tillgång till en rejäl borrmall.