Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projektarbete: SolfÃ¥ngarsystem  (läst 1853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagvetinget

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Projektarbete: Solfångarsystem
« skrivet: 15 november 2012, 08:43:14 »
Hej på er! Jag går sista året på en vvs-utbildning nu, och varje elev har blivit tilldelade projekt som ska bli färdigmonterade innan jul. Jag har fått ett solfångarsystem. Jag känner mig dock lite osäker på vissa grejer. Så skulle någon vänlig själ vilja berätta hur jag ska gå tillväga med detta projekt på bästa sätt?
Iallafall så har jag dragit 22mm kopparrör mellan solfångaren och en 500liters ack-tank. Så det som är kvar att göra är väl att montera expansionskärl, cirk-pump, säkerhetsventil. Sedan måste jag ju fylla på systemet på något sätt. Vill ni ha bilder så kan jag fixa det!

Hjälp/tips mottages gladeligen!  a:gl
MVH

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Projektarbete: Solfångarsystem
« Svar #1 skrivet: 15 november 2012, 08:53:56 »
Solfångararean ska vara rätt dimensionerad!
« Senast ändrad: 15 november 2012, 09:16:08 av Ewald »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Projektarbete: Solfångarsystem
« Svar #2 skrivet: 15 november 2012, 09:31:43 »
Instickstermometer med dykrör på varma och kalla sidan
Backventil(ev. med avstängningsventil inbyggd) för att förhindra självcirulation
Unionkopplingar med ventiler för cirkulationspump
Flödesmätare för att kunna grovoptimera flödet mot storleken på solfångare för bästa utnyttjande
Påfyllningsanslutningar (gärna 2 st för att lätt kunna fylla samt pumpa runt media för att bli av med luft gärna med avstängnings ventil mellan)
Luftningsnippel på högsta punkten (inte automatavluftare) samt kanske 1 på pumpgruppen.

Annars kan du försöka fÃ¥ tag pÃ¥ böcker som tex. solvärme i vÃ¥rt hus eller solvärmeboken pÃ¥ biblioteket i dessa avhandlas  nog det mesta.
Ett annat bra ställe om solfångare och kringutrustning är http://www.svensksolenergi.se
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Projektarbete: Solfångarsystem
« Svar #3 skrivet: 15 november 2012, 18:17:51 »
Ej direkt, då det ju fryser men kamflänsslinga i ack-tanken och glykolblanding. (som jag inte bytt på 20 år!) Jag har 5x2 m2= 10 m2 Lesol-fångare och en vanlig villa-cirkpump på maxläge. Solfångaren är i mitt fall lägre placerat än acktanken så jag har en öppen expansion på 5 liter, och enda automatik är en differencetermostat fabrikat Sorel TDC 1. Den ersatte original Lesol-diffen för 6 år sedan. Den nya är kul, med en massa statistik i loggen.

22 mm. Om det är ok, beror på storleken på fångaren. Det är vad jag har till min.
Det finns ett tjockt VVS kompendium från 70-talet med allt om solfångare med bl.a. verkningsgrad i alla 8 väderstreck, vinkler och på olika platser i Sverige. Kolla den!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!