Har idag en elberedare, Nibe 300l Compact som är placerad i badrummet. Huset är har idag direktverkande el men jag hade tänkt att konvertera till vattenburet med bergvärme. Tanken är att sätta VP i gästhuset och sedan dra en kulvert in till huset. Som jag ser det har jag två alternativ.
1) Dra in en kulvert med värme+VV+VVC och pensionera min elberedare
2) Dra in en kulvert för bara värme och behålla min elberedare som jag har idag.
Anledningen till att jag tvekar är badrummet, där man helst vill ha varmt vatten direkt, ligger i fel ände av huset. Jag måste alltså sätta VVC där kulverten kommer in i huset och sedan dra cirka 10m i torpargrunden för att nå badrummet. Dessutom är det så att jag i princip knappt kan dra in några nya rör i badrummet vilket gör det hela lite mer komplicerat.
Så kontentan är att jag får förluster för VVC, först 15m kulvert och sedan 10m i torpargrunden. Dessutom kostar cirk.pumpen en del och en viss prisskillnad på att köpa en VP med inbyggd VVB istället för en utan.
Nån som vågar sig på en uppskattning av vad VVC kan kosta i energiförbrukning så man kan göra en uppskattning på hur skillnad i kostnad per år det blir på att behålla min el-beredare?
Jag uppskattar den extra kostnaden att installera med VVC(extra kostnad för dyrare kulvert, dyrare VP, extra rör för VVC, extra cirk.pump) till cirka 15000kr i material.
Antar att besparingen för att köra VV i VP är 3000kWh per år jämfört med el-beredare(2000kWh istället för 5000kWh) (en ren uppskattning).