Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Driver elektrikern med mig eller ?  (läst 8473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #15 skrivet: 08 november 2012, 17:08:11 »
Och batterier är det ytterst sällan en elektriker håller på med, så där är nog kunskapen ytterst begränsad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #16 skrivet: 08 november 2012, 17:29:17 »
Jag tycker det varit svårt att vinterförvara batterier så att de varit friska till våren. Det är flera ggr jag tvingats köpa nytt batteri för att de inte längre mått bra. Jag är inne på mitt tredje åkgräsklipparbatteri, men de senaste åren så har jag satt det parallellt med batteriet i traktorn. Förutom att den haft extra push under vintern så känns gräsklipparbatteriet inte ett dugg visset när det återmonteras till våren.
« Senast ändrad: 08 november 2012, 17:31:06 av Fattiglapp »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #17 skrivet: 08 november 2012, 18:09:51 »
Jag har också alltid trott på att batterier inte får lagras på betonggolv  ::) det är en "sanning" som jag inte ens reflekterat över riktigheten i.
man lär sig nått nytt varje dag..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #18 skrivet: 08 november 2012, 18:57:14 »
Blybatterier av den våta modellen och med skruvkork och måste fyllas på med destvatten då och då (batterier med antimon i blyet) skall laddas helst varje månad då självuladdningen är ganska hög i dessa (och det är därför vattenförbrukningen är hög då lagrade energin omvandlas till syre och väte av vattnet) och så fort batteriet är under 50% laddgrad mer än 24-48 timmar innan laddning igen börja de tappa kapacitet genom sulfatisering

Modernare kalcium/silverlegerade underhållsfria MF-batterier - ofta utrustade med tittöga (man ersätter antimon med kalcium i blylegeringen så sjunker vattenförbrukningen till kanske 1/100-del gentemot antimon-legerade batterier)  så räcker det att ladda varannan - var tredje månad då självurladdningen också är mycket lägre.


Köper man AGM-batterier (är gjorda av helt ren bly) så kan de i regel förvara över 1 år utan laddning utan att ta skada.

Antimonlegerade och kalcium-silverlegerade har sina för och nackdelar och varför man legerar är i första hand att få blyet hårdare så att plattorna inte faller ihop under normal användning med den byggstruktur dom har, sedan får de lite olika egenskaper i avseende hur mycket av kapaciteten de kan lämna i ström under snabb urladdning och förmåga att återhämta sig efter en djupare urladdning

tex tål antimonlegerade batterier djupladdning bättre och återladdas bra på kort tid medans kalcium/silverlegerade batterier kan vara  riktigt tröga i det avseende om de är djupt urladdade  - dessutom behöver det sistnämda lite högre laddspänning för att bli 100% fulla (dvs 14.7 Volt gentemot antimonlegerade batterier med max 14.4 Volt laddspänning i en kort period vid slutet av laddningen)

---

Om man har en massa batterier på vinterlagring till sina motorredskap och motorfordon (kablarna bortmonterade från batteriet givetvis då minsta lilla tjuvström kan på förvånansvärt kort tid tömma ett batteri till ohjälpligt låga nivåer och bara laddbart till 30% av ursprunglig kapacitet när man försöker laddare senare då sådant inte upptäcks förrän efter flera veckor och månader - skada sker redan efter 48 timmar när man går under 50% laddningsgrad!! )  så skall man alltid kolla dess polspänning med en multimeter (helst minst 2 decimaler när den mäter 12 Volt) typ en gång i månaden och så fort spänningen är under 12.6 Volt så bör man ladda med _intelligent_ laddare [1] som bryter själv och går över till undehållsladdning automatiskt.

Har man flera batterier av liknande typ (tex kalciumlegerade batterier eller antimonlegerade batterier) så kan man parallellkoppa dessa med avsäkrade kablar mellan batterierna och kopplas till samma intelligenta laddare så länge laddaren är ansluten och strömförsörjd!! - kopplar man ur laddaren så skall alla parallellkopplingar också brytas. Noga är att sammanlagda Ah på batterierna inte överstiger laddarens angivna maximala Ah-angivelse.

[1] typ CTEK eller liknande kopior med kontrollerad laddprocess och går över underhållsladdning när den laddat klart - när man laddar kalciumlegerade batterier (dom flesta idag tillgängliga underhållsfria batterier med 'tittöga') så bör man då och då, speciellt efter en djupare urladdning, ladda med laddaren i 'snöflinge-läget' även vid rumstemperatur på batteriet då spänningen höjs lite extra (14.7 Volt) och den vägen får dessa batterier mer toppladdade än annars om man bryter redan vid 14.4 Volt som de intelligenta laddare normalt annars gör  - dock skall det här inte göras för ofta.

Vid modern laddning så laddar man aldrig batteriet så hårt att den 'kokar' - enstaka bubblor och tom. ett gurgel då och då är OK, speciellt om man skakar och vickar kärlet vid flyttning, men det skall inte fräsa hörbart om batterierna under laddning - därför släng/återvinn alla gamla oreglerade laddare med bara trafo och likriktrarbrygga och automatsäkring då om man glömmer bort en sådan på ett batteri 3-4 dygn så är batteriet allvarlig skadad av intern korrosion och har man batteri med skruvkork och tittar med så från att se plattorna ligga i rader snyggt och prydligt med mellanlägg nu omvandlats till plattmos och det finns inte särskilt mycket oskadat bly kvar i blygallrerna i plattorna som kan leda ström längre.

« Senast ändrad: 08 november 2012, 19:05:17 av xxargs »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #19 skrivet: 08 november 2012, 19:14:17 »
xxargs vet ju allt som vanligt, men en annan lika vanlig myt som man är uppvuxen med likväl som denna är ju att socker i tanken gör att motorn skär. Även det är helt felaktigt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1364
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #20 skrivet: 08 november 2012, 19:16:57 »
Hej

Tack för alla svar  tummenupp

xxargs du verkar ha full koll på det mesta. Grymt imponerad  :).
Även om det är lite att överkurs för mig.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #21 skrivet: 08 november 2012, 21:28:19 »
det finns inte särskilt mycket oskadat bly kvar i blygallrerna i plattorna som kan leda ström längre.

Appropå galler, jag har kört med Varta batteri med deras Powerframe teknologi i, det verkar vara en betydligt bättre konstruktion än den "normala".

Det äldsta batteriet är 3 år gammalt nu och fungerar klockrent fortfarande, jag gjorde ett kapacitetstest förra året men jag kommer inte ihåg exakt resultatet, men det var bra.
Testet utfördes så att jag laddade ut batteriet med en kontrollerad last tills det sjönk under en viss spänning, sedan laddade jag batteriet med en mätare som mätte hur många amperetimmar jag fick i batteriet.

Jobb-bilen har jag dieselvärmare i och den går hyffsat mycket(3-4 gånger om dan och drar ca 60W) så i den har jag förbrukat 1 batteri per år trots att jag laddar batteriet på helgerna med en "smart" 7A laddare som sitter monterad i bilen.
Första batteriet var ett Banner, kommer inte ihåg exakt modell men det var originalbatteriet, andra batteriet var ett Global SX, och nu sitter det ett Varta Silver som kört nästan en vintersäsong och precis börjat på en.
Vid den här tiden förra året så märkte jag att Global batteriet började ge upp, det gick bara och köra värmaren en gång innan färddatorn gnällde på "Low battery", och detta efter att batteriet fått ladda hela helgen.
Jag har testat och köra värmaren 3 gånger i rad med Varta batteriet efter en helg och färddatorn har inte gnällt.
Jag ska vid tillfälle ladda ur batteriet och sedan ladda upp det med mätaren inkopplad så jag ser hur många amperetimmar jag får i.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #22 skrivet: 08 november 2012, 22:31:36 »
Varta har gjort kvalitetsbatterier - i allafall förr i tiden - har en 36 Ah telecom AGM-batteri med datumstämpel 1988 och sist jag kollade i somras så var den ganska hyffsat i kapacitet, möjligen att inre resistansen börja bli lite hög (spänningen sjunker lite mer än vanligt vid urladdning med en viss ström) men har inte svullnat ännu.

batteriet är alltså 24 år gammal och inte speciellt välskött utan ha varit i någon hörn och skräpat i varmförråd, används ibland för olika saker (dock noga att ladda denna efteråt)  och någon gång ibland har jag förbarmat över den och laddat den men knappast efter kalender utan det kan ha gått tom. flera år mellan laddningar.




   
« Senast ändrad: 08 november 2012, 22:33:37 av xxargs »

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #23 skrivet: 09 november 2012, 13:01:52 »
Jag har också gamla AGM-batterier, dock inte lika gamla.
Leader CT25-12 som är köpta för ungefär 11 år sedan och har varit i stanbydrift dom första 3 åren och sedan utbytta, har använt dom till och från till lite olika saker men har mest stått, jag brukar ladda upp dom fullt innan det blir kallt.
Jag har 9st varav 3st nu sitter i en UPS, 2 st står inne i värmen och brukar användas till en 24VDC-230VAC Pure Sine Omformare och resterande står ute i kylan i förrådet.
Jag mätte på dom som står inne som är laddade någon gång i februari/mars dom höll 12,72V och 12,78V.
Batterierna ute i kylan(4st) hade som lägst 12,61V och som högst 12,75V, jag tror dom är laddade runt årsskiftet, jag laddade på dom med en CTEK XS4003 och det batteriet som tog mest fick bara i sig 0,75Ah.

Jag har även en gamal XS7000(den första som kom) som har Boost i stället för Recond som dom nya har (MXS7.0), jag tycker den är bättre på att få liv i batteirer än den nya, den ska ha 16V och i stället för 15.8V som den nya har.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #24 skrivet: 11 november 2012, 21:15:40 »
Batterierna jag har är alltså Leader CT25-12.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-532-85&toc=19037
Batterierna är tillverkade 2001 månad 4, drifttagna samma år och har suttit standbydrift i 3 år.

Jag har testat C5 kapacitet, alltså hur mycket kapacitet batteriet har när det lastas med 1/5-del av märkt kapacitet. Enligt datablad sakall batteriet då ha 19,2Ah.

Laddade ur ett batteri med 5A last, batteriet dippade till 9,68V när det inte orkade mer.
Laddade batteriet igen, det gick i 11,38Ah (157,8Wh).
Laddade ur batteriet igen med 5A, kollade inte vad batteriet dippade till för minsta spänning.
Laddade batteriet igen, det gick i 13,77Ah (191,5Wh).
Laddade ur batteriet igen med 5A, batteriet dippade till 10,58V när det inte orkade mer.
Väntar nu på att batteriet skall ladda igen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #25 skrivet: 17 november 2012, 20:05:00 »
För er som inte tyckte att xxargs utläggning var ingående nog kan läsa mer på http://batteryuniversity.com/
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!