Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollekorslang i stor grävd brunn?  (läst 5674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrlillebill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollekorslang i stor grävd brunn?
« skrivet: 07 november 2012, 06:18:02 »
Hejsan,

Vi planerar för värmesystemet i det stora sommarhuset i Skåne.
Jag vill ha synpunkter på vilket som är det bästa valet. På kort, medellång och lång sikt. En supersvår fråga, men ni har säkert goda råd! Här kommer lite fakta;
Huset är ett rimligt välisolerat tegelhus, byggt på ~40 talet med större renoveringar ~60 och 2007. boy bottenvåning 140m2.
Golvslingor för vattenburen värme är ingjuten i alla golv. Huset har standard för permanentboende/ åretruntboende förutom värmesystemet som f.n är några direktverkande El-element.
Huset är inte fullt utbyggt än, det finns ett arkitektförslag på ombyggnad av en ouppvärmd vind till bostadsyta om ca. 90m2 boy. Den utbyggnaden kommer väl till pass om vi flyttar dit permanent.
Tomten är 1100 m2, men granne på två sidor är åkermark som är i aktivt bruk. Möjligtvis så kan grannen tillåta ett kollektorservitut på åkermarken.

Till fastigheten, som ursprungligen var byns tvätteri, finns en stor grävd brunn. Brunnen är fodrad med tegel och är ca 6 meter djup med ett vatten djup på 3 meter då jag mätte i August i år. diametern vid vattenytan är uppskattningsvis 4,5 meter och brunnen smalnar av uppåt. Brunnslocket är ~4m. Brunnen används f.n. som dricksvattenbrunn.

I byn finns det grannar som både lyckats och misslyckats med att borra energibrunnar.

Vilket värmesystem föreslår ni att vi skall välja?
L/L och skippa golvslingorna?
L/V på varma Österlen?
V/V jordvärme, fråga bonden om att gräva ned slingor, kombinerat med en slinga i brunnen?
V/V borra och tro?

Vad tror ni? Vad passar till sommarhuset/permanenthuset?


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2012, 06:25:36 »
Jordvärmen utan slingan i brunnen .
Andvänder ni den till dricksvatten och det är bra vatten skulle jag lämna den ifred,

Det går att få till en bra luftvatten anläggning men J-Värmen är problemfriare
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mrlillebill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2012, 07:30:13 »
Är en jordvärmeanläggning tillräckligt problemfri för att fungera i fritidshus, som inte övervakas varje dag/vecka?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2012, 08:44:17 »
Är en jordvärmeanläggning tillräckligt problemfri för att fungera i fritidshus, som inte övervakas varje dag/vecka?

Oavsett vad du väljer så bör du använda nån form av fjärrövervakning, detta finns nu till de flesta märken och modeller. Men jordvärme är lika problemfritt som bergvärme om det är rätt dimensionerat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mrlillebill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2012, 18:38:08 »
Oavsett vad du väljer så bör du använda nån form av fjärrövervakning, detta finns nu till de flesta märken och modeller. Men jordvärme är lika problemfritt som bergvärme om det är rätt dimensionerat.

OK, om jag pratar med bonden om ett servitut så är antar jag att han kommer att fundera på, och kanske påstå att slangen kommer att påverka skörden. Är det någon som vet om det blir stor påverkan på odlingen?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2012, 21:49:01 »
Med rätt dimensionerad slanglängd så blir påverkan på skörden inte mätbar. Största uttaget görs ju på vintern när ändå inget växer.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mrlillebill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2012, 23:22:45 »
Tack cougar, väl förstått. Ur avkylningssynpunkt är mer slang och mer yta bättre.

Är det ingen som tror att 50m3 vatten i en grävd brunn kan avge massor av energi? För jämförelse; ett 200 m borrat hål har drygt 60m2 (200*0.1*pi) effektiv mantelyta och vår grävda brunn har knappt 50m2. Eller hålens vertikala tvärsnitt 20m2 vs. 15 m2. Innesluten vattenvolym i en 200 metersborra är bara 1,6 m3 exkl. slang att jämföras med 50m3. Jag vet inget om hur stort vattenbytet är i brunnen, så det är en osäker faktor. Dessutom är brunnens väggar tegelfodrade...

Att inte kunna ta dricksvatten ur brunnen är förståss ett avbräck, men det finns kommunalt vatten i gatan att ansluta till. Vilket förståss blir en extra kostnad som skall balanseras mot vinsten och risken.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2012, 07:07:10 »
Det går att använda din brunn som värmekälla genom att lägga i slang och använda den som en stor "vattenkylare" då använder man energin som uppstår när vatten fryser till is.
Jag kommer ihåg från installationskursen på Viessmann att de hade en sådan lösning, men jag har aldrig monterat, eller ens sett, en sådan lösning.
COP lär bli lite sämre än vanlig berg eller jordvärme.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2012, 07:38:48 »
Och om/när vattnet fryser till is lär du spräcka tegelmurningen.
Jag skulle definitivt skippa brunnen, eller använda den som vattentag i en grundvattenvärmeanläggning om vattentillströmningen är tillräckligt hög.
Håller med Coca-Cola om att jordvärme antagligen är bäst.
Huruvida bonden godkänner jordvärmekollektorn eller ej har nog mer att göra med dennes personlighet (generös eller girig gnällspik) än huruvida det påverkar skörden.
Ett visst problem blir det ju förstås för bonden, och har han satt flerårsvall på marken så kan han inte skörda där du grävt utan att "fräsa" och omplantera den del av marken du tagit i anspråk, jord i skörden kan innebära att jordbakterier frodas i ensilaget, det blir giftigt, och i värsta fall kan korna som äter av skörden dö.

En rimlig ersättning till bonden kan därför vara en god ide om du vill ha ett bättre förhandlingsläge.
Om marken används för säsongsodling så torde problemen bli avsevärt mycket mindre, speciellt om du plöjer ned kollektorn - då undviker du omrörning av marken, eller du undviker att lera/värdelös "matjord" blandas upp med ytjorden.

Men åter igen, ett snack med bonden kan fort ge dig besked om det alls är läge att få utnyttja hans mark, sen är allt en förhandlingsfråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2012, 09:47:19 »
Är det ingen som tror att 50m3 vatten i en grävd brunn kan avge massor av energi? För jämförelse; ett 200 m borrat hål har drygt 60m2 (200*0.1*pi) effektiv mantelyta och vår grävda brunn har knappt 50m2. Eller hålens vertikala tvärsnitt 20m2 vs. 15 m2. Innesluten vattenvolym i en 200 metersborra är bara 1,6 m3 exkl. slang att jämföras med 50m3. Jag vet inget om hur stort vattenbytet är i brunnen, så det är en osäker faktor. Dessutom är brunnens väggar tegelfodrade...

Det gÃ¥r inte att jämföra pÃ¥ det sättet. Är värmeuttaget frÃ¥n ett borrhÃ¥l 30 W/m blir värmeflödet vid borrhÃ¥lets kant ca 100 W/m2 om borrhÃ¥let är 1 dm i diameter.  Det ger en viss temperaturgradient i grader/m i berget. Men redan en decimeter in i berget är flödet bara ca 30 W/m2, en meter in i berget 5 W/m2. En stor del av temperaturfallet i berget finns i närheten av borrhÃ¥let. NÃ¥gra decimeter in i berget är temperaturgradienten i grader/meter betydligt lägre än vid borrhÃ¥lskanten.

I fallet brunn med en diameter på 4,5 meter blir det helt annorlunda. Är värmeflödet vid brunnskanten 100 W/m2 blir det en meter in i marken ca 70 W/m2. Samma värmeflöde vid gränsytan vatten/brunnskant resp. vatten/borrhålskant kommer på sikt att ge avsevärt lägre temperatur i brunnen jämfört med ett borrhål.

Brunnen är dessutom tegelfodrad. Det tolkar jag som att det är en grävd brunn. Jord eller sand har sämre värmeledningsförmåga än berget runt ett normalt borrhål.

Vattenvolymen är inte så relevant. Det går att få ut 5000 kWh som ett engångsbelopp genom att frysa vattnet i brunnen men det som avgör situationen på sikt är om det går att tillföra så pass mycket värme till brunnen att det blir användbar temperatur på köldbäraren. Jag är tveksam.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mrlillebill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2012, 19:22:02 »
Tack allesammans! Det verkar som att nästan allt pekar mot jordvärme.
I år hade vi ett vackert rapsfält utanför fönstren. Vad det blir nästa år skall jag fråga...samtidigt som jag föreslår att plöja ned kollektorslangen.

Kan 2*400 meter slang räcka både för nuvarande behov och för en framtida ombyggnad av husets vindsvåning?
Hur många hundra m2 av hans åker skall jag be om?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollekorslang i stor grävd brunn?
« Svar #11 skrivet: 08 november 2012, 21:36:20 »
Om man antar 140 + 90 m2 hus och bra skånsk lerjord så bör 2x300 meter slang räcka.
Du kan lägga med C-C på 1,2 m men 1,5 m är bättre.
Då blir det minsta ytan ca 800 m2 (600 m och C-C på 1,2 m) och ca 1300 m2 som mest (800 m och C-C 1,5 m)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!