Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av golvvärme pÃ¥ övervÃ¥ning- Pumpen gÃ¥r hela tiden  (läst 11493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Jag lägger ner. Ids inte längre. Hade!
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tråkigt att du reagerar så, men du gör ju naturligtvis som du själv vill.
Vi får i alla fall hoppas att MaZ73 rapporterar hur det går, och vilka åtgärder som görs.
Det skulle i så fall bli ytterligare ett fall som stödjer mina teorier, eller ett fall som visar att jag har fel i mina teorier - vilket som är helt OK, jag försöker bara framföra vilka mina erfarenheter är, varken mer eller mindre.
Och jag har aldrig påstått att du Perak har fel när det gäller vilka flöden som rekommenderas.

Jag tycker dessutom att vi är rätt överens, utom när det gäller hur man skulle kunna klara sig med bara 2 cirkpumpar om man har två parallella externa kretsar som i detta fall.
En cirkpump driver ju interna flödet mellan kondensor och arbetstank, en pump driver flödet till nedervåningen, och (anser jag) en pump behövs för att man skall kunna shunta ned temperaturen på övervåningen för att få mindre W/m med bibehållen deltaT över golvvärmeslingorna.

Mitt resonemang förutsätter att golvvärmen har dimensionerats likadant uppe och nere, och att det inte behövs lika stor effekt/m2 på övre plan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 455
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!