0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, löner sig väl bara med en egen kamera om det finns många som vill köpa en tillsammans. Priserna på termografitjänster är i botten!!http://www.blocket.se/sodermanland/Termografering_av_Fastigheter_med_varmekamera_43661192.htm?ca=20&w=3NU 995kr inkl. moms
+ resekostnad om du inte bor i Eskilstuna.
HejEn fråga eller två...Är det fasader inkl dörrar å fönster som man kollar ?Hur är det med yttertak ? Får man värden/data även på dessa ?Har man platt tak så är det naturligtvis klurigt att se något ifrån marken.M v h tyke
När man har ett yttertak är det ibland svårt att termografera under den optimala vinkeln. (Men jag kan visa bilder hur det ser ut.)Ofta ser man t.ex. var snön smältar bort tidigare. Det är viktigt att det t.ex. finns tillräckligt med isolering mellan muren och takethttp://www.nei-dt.de/neh-baupraxis/5__Warmebrucken/Kap507.pdfSen gör man en termografi ju altid in ifrån .... man kollar inte bara fasaden utomhus.När man byggtermograferar arbetar man med våglängder mellan 8 och 14 mikrometer. Det gäller att absorption + reflexion + transmission för en våglängd måste vara 1 (100 %). Glasets emissionstal varierar inom detta område (8 - 14 mym). Oftas tittar man inte på glaset själv utan på fönsterkarmen (luftinfiltration).Enligt en av mina böker är det bäst att välja ett emissionstal på 0,85 när man tittar på glas (vill mäta temperaturen på glas) och när man har lägre temperaturer fungerar det med 8-14 mym. Annars gäller det 5 mym (nör man vill mäta ytttemperaturen). Temperaturen på glas kan ändras mycket fort (rätt utrustning krävs). Vid korta våglängder är ju glaset helt transparent för elektromagnetisk strålning. Ytterligare frågor?
HejApropå på värmeförluster ifrån tak har jag ett skräckexempel.Mina föräldrar bad mig å göra en inspektionslucka på gaveln på deras sommarstuga som de har haft sedan 1970. Det här kan väl vara ca 10 år sedan. Sagt å gjort fram med sticksåg. M v h tyke
Med värmekameran skulle det inte ha varit nödvändigt att använda sticksåg om man bara vill kontrollera isoleringen ... förstörningsfri provningsmetod
Vet inte riktigt vilken kamera du menade, fick fram flera på länken, men jag skulle nog kunna vara intresserad. Frågan är väl hur man löser logistiken. Att du levererar som utlovat vet jag ju men blir man flera runt om i landet kan det ju bli problem.
Tanken är fin Ewald, personligen köper jag ingenting ihop med någon annan, och detta pga erfarenheter.Om ni blir tio som delar på kameran och person x är inbokad att ha den en viss vecka, för att sedan lämna vidare den till person y veckan därpå så är jag säker på att person x inte vill ha kameran kortare tid än utlovad trots att slackern person V inte orkade skicka den i tid, för tro mig, blir ni tio pers är det med största sannolikhet så att minst en av er inte kommer ta det på samma allvar som de andra, och denne kommer heller inte vara lika försiktig med utrustningen som ni andra.Och när den behöver repareras tack vare detta så vill inte ni andra vara med och bekosta detta när ni vet att det aldrig skulle hänt om det var ni som förvaltade kameran.Utarbeta din dröm om en egen rörelse grundligt, ta ett litet lån som startkapital och investera i din kamera själv istället. Ta betalt för dina tjänster där DU sköter fotograferandet. Vad gör det om din rörelse inte fungerar, du får betala lite till en bank i fem år, men har ändå gett din dröm ett ärligt försök.Den Svenske författaren Verner von Heidenstam, diktade en gång: bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en bågeLäs om den meningen ett par gånger och låt den sjunka in, det här är sanning även om många aldrig vågar spänna sin båge....
@ tykeTermografering av större fastigheter är ett möjligt användningsområde. I regel behövs det en bra kamera t.ex. med 320 x 240 pixlar .... och den kostar en massa pengar. Väl kring 55 000 - 60 000 SEK.