0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det måste väl vara bättre att ladda brine in till vp då slipper man ju en del av förlusterna som sker i backen/berget. Har för mig att fläkten som går att köpa till Nibe 1245 har nån funktion där man kan ställa så att sommartid så körs inte brine cp dvs ingen återladdning till berget det börjar man göra vid en viss utetemp antagligen eller om det var brine temp
Ja det kanske det är, bättre köra växling på brine in, som IVT495. Nackdelen är ett varmare brine, inte så bra om syftet är återvinning.
Hej! Står i valet och kvalet. Måste efter bergvärmeinstallation göra något åt ventilationen i huset och har lite funderingar. Då FTX är uteslutet eftersom huset är byggt 1930 och det inte är möjligt att dra tillluftskanaler så är mekanisk frånluft det som gäller. Har tittat på vilka alternativ det finns och har kommit fram till följande tre. 1. En frånluftsfläkt uppe på skorstenen.2. Frånluft med värmeåtervinning typ CTC EcoVåf som förvärmer brinen till bergvärmepumpen.3. En frånluftvärmepump som värmer vattnet i bergvärmens vattentank. Alternativ 1 känns inte så lockande, det känns fel att bara blåsa ut varm luft ur huset och ersätta den med kall luft. Alternativ två har jag hört att det knappt ger något ökat COP-värde som tillverkarna säger. Alternativ tre har blivit förkastat av vissa förståsigpåare också då det enligt dom inte är ekonomiskt att ha dubbla värmepumpar. Kan någon vänlig själ hjälpa mig i denna djungel och gärna argumentera för och emot de olika alternativen samt gärna tipsa om andra alternativ som jag inte nämnt. Jag kan nämna att jag tänkt använda kanaler i skorstenen för frånluften så om den går ut på taket eller ner genom källaren har inte någon betydelse för installationskostnaden. /M
Jag monterade en typ av snurra på köksfläktsröret. Jag köpte den i Spanien, 75 EUR.Tyvärr hittar jag ingen bild/beskrivning på nätet nu på morgonen.Denna typ av snurror(rostfria) monteras överallt i nyproduktion i varmare länder eftersom självdrag inte fungerar.Jag såg denna snurra även i nyproduktion i Örebro i höstas.Effekten är fantastisk. Min inneluft är nu fräsch....och fläkten suger luft när det blåser......och det räcker med svag bris.Vid nästa besök i Spanien köper jag ytterligare en likadan, men något större, för montering på skorstenen.