0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi var på semester vid Mosel i sommar. Då vi körde hem. Jisses! Där var hela samhällen överplåstrat med solceller på taken. Vi hade inte uppmärksammat mer än nån enstaka på vägen ner, men hemåt såg man ju mot alla de södervända taken.
@ Hhans och KenshinInstämmer, solceller blir allt billigare. Idag kommer dock ca. 80 % av solcellerna från Kina och Solarworld (och andra europeiska tillverkare) har anmält kineserna för dumping. Nu undersöker EU-kommissionen om kineserna dumper priserna eller inte. Kommer EU-kommissionen fram att kineserna dumper priserna kan det bli strafftullar på kinesiska solceller.Ingen aning hur det slutligen skulle påverka priset till slutkunder.När det gäller solfångare utbetalar andra länder som Tyskland eller Österrike ganska höga bidrag till den som installerar solvärme. I Sverige har man tagit bort bidraget, men det finns ROT-avdraget till den som anlitar företag för monteringsarbeten (om jag inte har fel).Solvärmesystem bör vara rimligt billiga för att de löner sig till svenska hushåll.Enligt mig bör svenska tillverkare/grossister (Lesol, Sfinx osv.) satsa på att kunna sälja sina prylar utomlands. Största marknaden är Österrike och Tyskland. Per capita leder Österrike, Grekland och Cypern, men i Grekland är det mer Thermosiphonsystem som installeras. Dessutom har grekerna inga pengar och man installerar sig väldigt billiga anläggningar.
Problemet med t ex Absolicon och Solarus PV/T hybrider är att de inte är ekonomiska. Priset på en hybrid gör att det är mer ekonomiskt att satsa på mer solceller i ett PV-system i stället. Hybriderna här dåligt elutbyte pga av relativt höga temperaturer på vattnet i värmeväxlaren. Jag tror inte Absolicon och Solarus har många år kvar trots att i allafall Absolicon har relativt stora ekonomiska muskler bakom sig. I många hus behövs ny ackumulatortank.