Jag har svårt att förstå skället på Reinfeldt. Han konstaterar ju bara det rätt självklara att, i och med att medellivslängden ökar, kommer det att krävas antingen högre pensionsålder eller höjda avgifter för att pensionen skall kunna betalas en längre tid. Det är ett faktum som gäller oavsett partifärg på den som säger det. Det är i längden svårt att betala ut mer pengar än vad som kommer in i pensionssystemet. Det pensionssystem vi nu har är resultatet av en överenskommelse mellan 5 partier. Vad jag kommer ihåg var det bara vänsterpartiet som stod utanför.
Vad gäller vänsterns syn på pensioner kommer jag ihåg en intervju med en f.d. riksdagsman för vänsterpartiet vars namn jag har glömt. Hennes namn var dock rätt välkänt på den tiden hon var aktiv politiker. Hon hade vid ca 50 års ålder fått en livslång pension efter att suttit i riksdagen 12 år eller lite mer. På reporterns fråga om hon tyckte det var rimligt att hon skulle bli försörjd på det sättet resten av livet (lite andra ord användes men andemeningen var densamma) tyckte hon att det var helt ok, hon hade rätt till sin pension. Intervjun illustrerades med en bild på henne där hon höll på med gymnastiska övningar. Det gäller att hålla sig alert på något sätt när man inte har något arbete som tvingar en till att vara aktiv.
Absolut detta är inget konstigt. Men det jag ställer mig mkt frågande till är.
Hur man kan föra en politik där man inlemmar nya individer till ett samhälle som inte mäktar med att försörja sina egna medborgare med arbete. Detta är den i särklass största kostnaden som vi lär få betala över en lång tid. ( hoppas jag skrivit tillräckligt kryptiskt så att jag inte blir anklagad för något

)
Vara med i något som vi betalar 20 miljarder/ år ? netto till. EU. Är detta verkligen försvarbart ?
Dessutom föra en politik där vi även skall vara bland de bättre i klassen vad det gäller miljön/arbetsmiljön. Medans många andra länder struntar i dessa regler. Ger en snedvriden konkurrensfördel. Som drabbar bl.a. Åkerinäringen, industrin.
Osv....
Självklart är miljön otroligt viktig. Synd bara att inte alla tycker så...
Tyke