0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man istället tar ut pension OCH arbetar så blir det natuligtvis ännu mer, totalt sett 159 360 kr mer, så på så sätt har du ju rätt - att man måste leva länge för att få avkastning på det senarelagda uttaget av pension.Att ARBETA längre är dock det absolut mest lönsamma om man bara ser till pengarna, detta oavsett när man börjar ta ut pensionen.
Ja man måste veta att man lever riktigt länge för att vara säker på att få nytta av det senarelagda uttaget av pensionen, och vem vet det numera egentligen?? Många uppnår inte ens 65-årsdagen, och det är där det här med snålheten bedrar visheten kommer in enligt mej eftersom det verkar vara så lockande med några extra hundralappar eller någon extra tusenlapp i månaden för de flesta normalinkomsttagare. Faktum är i alla fall och där är det lika för oss alla att jobbar man 1 eller kanske 2 år extra och inte tar ut pension under den tiden så får man också med automatik 1 respektive 2 år kortare tid som pensionen utbetalas, och på detta faktum kommer staten och pensionsfonderna att spara en väldig massa pengar i framtiden.
Ja man måste veta att man lever riktigt länge för att vara säker på att få nytta av det senarelagda uttaget av pensionen, och vem vet det numera egentligen?? Många uppnår inte ens 65-årsdagen,
För varje år extra man jobbar förlorar man ett år av total frihet och livskvalitet. Det kan vä aldrig löna sig att jobba mer? I pengar kanske men är det värt det? går man i pension vid 60 får man inte så mycket penga att leva på från den vanliga pensionen men å andra sidan har man all tid i världen att tjäna lite extra på liet roliga uppdrag precis när man känner för det.Verkar inte vara så många som tänker som jag. De flesta verkar mest jaga varje extrakrona man kan få från staten. jag litar inte på att staten kommer att försörja mig så min pensionsförsäkring är i första hand ett avbetalt boende.
Man har väl lön när man jobbar?Om pensionen är 20 000 kr/månad, och lönen om man arbetar är 40 000 kr/månad så blir det rätt mycket mer pengar om man arbetar ett eller ett par år längre.Om vi antar att pensionen är 20 000 kr/månad om du tar den från 65 års ålder (240 000 kr/år)Och lönen om du istället arbetar är 40 000 kr/månad (480 000 kr/år)Så har du tjänat 240 000 kr på att jobba året mellan 65 och 66 års ålder.Du får dessutom 8,4% högre pension = 20 160 kr/år mer i pension om du håller ut och arbetar till 66.Under tiden 65 - 70 år skulle man alltså få 240 000 kr mer för att man jobbat ett år extra (lön) och 80 640 kr mer i pension, summa 320 640 kr mer i rena pengar alltså.Om man istället tar ut pension OCH arbetar så blir det natuligtvis ännu mer, totalt sett 159 360 kr mer, så på så sätt har du ju rätt - att man måste leva länge för att få avkastning på det senarelagda uttaget av pension.Att ARBETA längre är dock det absolut mest lönsamma om man bara ser till pengarna, detta oavsett när man börjar ta ut pensionen.
Vad är det som är pinsamt, och på vilket sätt kom du utifrån mitt inlägg in på politikerspåret?Det enda jag ville peka på är att det faktiskt blir en inte obetydlig höjning av pensionen om man väntar ett år med att ta ut den.Lever man till medellivslängd eller längre är det en god affär, om man nu eftersträvar en god ekonomi även som pensionär.Är man sliten eller sjuk, och inte vill eller orkar göra av med de pengar man har eller tjänar så är det troligen bättre att ta pension före 65-årsdagen.När det gäller politikerpensioner borde de omedelbart bli av med pensionen-på samma sätt som en som stämplar blir av med stämplingen om de startar eget.