Ikeas blandare har faktiskt blivit bättre med åren men det finns inga reservdelar om dom pajjar...
Sen så är dom inte mjukstängande vilket är viktigt för att inte få oljud och tryckstötar ( som kan orsaka att rör hoppar isär )
Sen så har dom endel bly i sig...
Och så behöver man montera separata backventiler enligt dom själva för att inte kallvattnet ska kunna strömma över till varmvattensidan och vidare där ut i tex. ett hyreshus. Gör det det så kommer grannar få problem med att det tar lång tid att få varmvatten samt eventuellt få ljummet varmvatten.
Precis. Backventiler behövs, men det är det nog få som märker.
Men jag som alltid kört med billiga kranar kan inte hålla med om att de blivit bättre.
Min IKEA-kran kostade elvahundra spänn. Skiljer bara trehundra mot en Mora. Den till andra diskhon lever än som kostade 700 spänn. Den måste jag nog byta med nu eftersom tanten har börjat stänga av den på samma sätt som hon gör med Mora:n uppe som har mjukavstängning. Det är lättare att byta kran.
Måste säga att Moran var enklare att montera än alla billigvarianter med bara en bult o för klen bricka under. Och jag har bytt vartenda rör i hela kåken.