Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkanalig golvvärmestyrning till Uponor elpush 12, finns det?  (läst 1729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag har idag ett upnor golvvärmesystem med IVT luft/vatten värmepump med innegivare utan golvvärmestyrning. Eftersom jag har innegivare och har justerat slingorna behöver jag inget reglersystem.

Men, det är inte problemfritt. Badrummet måste ha mer värme på den varmare delen delen av året. Faktum är det behövs mer värme idag för att hålla fukten borta trots att det är +12 ute och 21,5 inne.

Den givna produkten för att lösa detta är en Uponor Elpush 12, eller finns det andra lösningar?

Termostaten, nr 3 i bilden nedan, sitter pÃ¥ elpushen som i mitt fall mÃ¥ste monteras bredvid befintlig golvvärmefördelare.  Platsen är lÃ¥ngt frÃ¥n badrummet och därmed gÃ¥r inte den medföljande termostaten med extern känselkropp att använda.

Vad är alternativet? Jag skulle vilja sätta dit ett styrdon istället för denna termostat som tillsammans med en tempsensor på värmesystemet (placerad på befintlig fördelare) öppnar då värmesystemet är varmare än inställt värde på elpushens reglervred. Därmed kan man på elpushen ställa in en grundvärme på badrummets slingvattnen. Om temperaturen på värmesystemet överstiger denna temp shuntas värmevatten in i slingan och elpatron i elspushen stoppar således.

Eller hur gör man? Jag vill ju inte att den skall släppa in värmevatten från värmesystemet om det är kallare än i elpushen. Jag vill heller inte att manuellt behöva välja om elpushen eller värmesystemet skall stå för värmen, det hanterar automatiken, om nu sådan finns och inte kostar multum?

Bilden längst ned visar befintlig golvvärmefördelare. Slingan längst till höger är badrummet.
« Senast ändrad: 20 oktober 2012, 18:06:09 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!