0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte att elbilar som ska lagra el i stora batterier kommer att bli så stort som en del tror, därför att batterier är ett krångligt sätt att arbeta med el om man behöver stor effekt under längre tid. Hur ska man på ett rimligt sätt kunna köra från Umeå till Stockholm med en elbil med batterier?Däremot finns det en helt annan teknik för elbilar som ingen vågat satsa på än så länge, av nån anledning som jag inte förstår. Man kan använda samma teknik som i stora fartyg. En dieselmotor driver en generator som laddar batterier och driver fyra elmotorer, en vid varje hjul. Elmotorer är oerhört mycket mer energieffektiva än dagens bilmotorer, och eftersom dieselmotorn skulle kunna optimeras för konstant varvtal så skulle bränsleförbrukningen kunna sänkas drastiskt. Vi pratar om mindre än hälften av vad dagens dieselbilar förbrukar. Och diesel kan man framställa på många olika sätt, inte bara från fossila bränslen.I takt med att oljepriset stiger kommer det dessutom bli alltmer intressant att utvinna olja ur andra fossila produkter (stenkol, oljesand), så alldeles oavsett vad man tror om klimatförändringar så kommer fossila bränslen vara kvar i många årtionden, men förmodligen användas lite annorlunda än idag.
Jag har fastnat vid von Platen.Var han missförstådd, eller ett offer för jantelagen? Eller var det bara hjärnspöken hos en gammal man?http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/article3208161.eceDå flera länder godkänt patentet borde det finnas någon vettig substans.Det amerikanska patentet på ”evighetsmaskinen”, någon som fattar vad han menade?http://www.google.com/patents/US4084408?pg=PA1&dq=baltzar+von+platen&hl=sv&sa=X&ei=88J3UN2sMOiM4gSo74DAAw&sqi=2&pjf=1&ved=0CDwQ6AEwAg#v=onepage&q=baltzar%20von%20platen&f=false
Jag tror inte att elbilar som ska lagra el i stora batterier kommer att bli så stort som en del tror, därför att batterier är ett krångligt sätt att arbeta med el om man behöver stor effekt under längre tid. Hur ska man på ett rimligt sätt kunna köra från Umeå till Stockholm med en elbil med batterier?
Jag tror också på småskalig energiproduktion, precis som Volvo245 gör, och det blir olika saker på olika platser i världen.