0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är ju att du måste tillverka varmare vatten än vad som behövs på dagen vilket ger ett lägre COP som kommer att äta upp besparingen. Det enklaste är nog att använda den externa blockeringsfunktion som finns i de flesta VP och hindra den att gå den timme på förmiddag, eftermidag resp kväll när elpriset är som högst.
du behöver göra varmare vatten i fall du inte har möjlighet att lagra så mycket varmvatten som kommer behövas under natten till rätt temperatur. tänk som en VV beredare. Din kanske är på 200l 55 grader vilket ger många fler liter med tappning på 40 så att säga.
ditt flöde vid 7K i delta över värmepumpen är 0,27. 5,8 m3 kommer åka igenom dina radiatorer mellan 00:00 och 06:00. Ditt hemmagjorda styr går upp på nätet och kollar vad nattemperaturen blir på din ort och använder detta som underlag för att besluta hur högt den ska gå på temperaturen i tankarna. eftersom du har en 8kw VP kommer den när det är för kallt ute inte klara av att göra detta och samtidigt producera värme till huset. I mitt fall klarar skulle det fungera sett till effekttäckningen. Tanken skulle behöva vara större så klart, alltså än de 300l jag har Att köra storförbrukare nattid samt att sänka temperaturen lite på nätterna kanske gör sitt till. Att undvika den värsta timman är inte heller dumt. Jag har inte läst artikeln. Ska göra det.
Om tanken görs väldigt bra isolerad så behöver jag väl inte göra mycket varmare vatten än vad som skulle ha gjorts på natten(högtaxatid)?
Se där så bra du räknar! Liten detalj bara, det är till icke natten som man ska göra värmevattnet, dvs dagstemeraturen, eller hur? Och grattis till din överdimensionerade VP.
Nej, inte om du bara skall lagra vattnet. Problemet är ju att så fort du börjar använda det ackumulerade vattnet så kyls det ner. För att det fortfarande skall vara tillräckligt varmt på kvällen så måste det vara en hel del för varmt på morgonen.Du måste tänka på kvaliteten på den energi du lagrar, inte bara på energimängden. Om huset behöver 45 graders framledningstemperatur under dagen så har du ju ingen nytta av att tanken är 45 grader på morgonen och 25 på kvällen även om den, rent fysiskt, innehåller den energi som huset behöver.