Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ifall man ska balansera två stammar genom flöden, ska raddar vara ostrypta?  (läst 6303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Låt oss säga att jag får ta på ett mätinstrument för att mäta flödet på stammen, som går åt två håll.

Borde jag inte låta alla radiatorer vara ostrypta då för att inte luras?
Iaf nu när mina radiatorer inte är ställda som de ska.

Eller bör man göra seriösa uträkningar, inklusive radiatorerna, och göra allt i ett enda svep?
Går det att göra det perfekt utifrån mattematiska beräkningar?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Svaret är , ja
När dom ritar ett hus är det med mattematik man tar ut rör dimension
Radiator yta och ventil programmen räknar fram kv värdena mm
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Passar på att variera frågan, jag har raddar i 2-rörs system på bottevåningen och likaså på övervåningen.
Tänker sätta in en flödesreglerventil på stammen till övervåningen och en direkt från VPn. Då får man ju möjlighet att mäta flöde till övervåningen, skillnaden mot totalen från VPn blir ju vad undervåningen får.
Med alla raddar öppna ska det väl gå att balansera effektfördelningen mellan våningsplanen, eller hur?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Med alla raddar öppna så går det att balansera mellan våningsplanen, men du får obalans mellan rummen på varje våningplan. När du stryper radiatorerna för att få balans mellan rummen så stämmer inte längre strypningen mellan våningsplanen...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
skulle kunna tänka mig ett förfarande där jag öppnar upp alla strypningar.
Kör VP och ser vad jag får för delta på den efter 2-5 minuter hur lång tid det tar innan du börjar komma upp i effekt. I första hand testa med låg CP fart. Se vart vi landar. Vi kommer ju strypa en del så deltat kommer öka utifrån det du läser av nu.

När VP går mät deltat på de två stammarna för att få en uppfattning om vad skillnaden är.

Kanske önskar du inte exakt samma uppe och nere utan tänker dig strypa ner övre plan.
Du kan ju kolla deltat på VP igen.

Blir det varmt överallt då börjar du med att sänka kurvan på VP och tar ett dygns semester.

Kommer du till en punkt att det börjar bli lite för kallt i ett rum kan du kolla vilket rum som är varmast på samma våningsplan. Stryp ner det lite. vänta vänta vänta

är det kalla respektive varma rummet lite bättre nu?

inte? varmaste fortfarande för varmt? stryp ner mer. kallaste fortfarande för kallt, stryp lite på det näst varmaste. och så kan du fortsätta till du har balansen.

Kolla deltat på VP

justera kurvan om det krävs.

Tar väl en vecka eller så =)

Motivet skulle vara att ha så öppet det går i alla raddar och så låg kurva som möjligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36156
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du inte har beräknade kV-värden för instrypningen är det enklast att justera in raddarna via deltaT när värmepumpen är i drift.
Sikta på 5-8 graders deltaT över varje enskild radiator, och försök få den radiator som sitter i det "kallaste" rummet (det där radiatoreffekten i förhållande till rummets effektbehov är sämst) ha det högsta flödet/lägsta deltaT i hela systemet.
Det rum som har den klenast dimensionerade radiator blir s.a.s styrande för hur mycket du måste strypa alla andra radiatorer.
Först om du tvingas strypa hårt på alla raddar uppe kan du behöva strypa själva slingan, annars räcker det normalt med att justera cirkpumpens hastighet och strypningen på radiatorerna.

Flöde är kung när det gäller effektiv värmepumpsdrift  tummenupp
« Senast ändrad: 10 oktober 2012, 10:51:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Med alla raddar öppna så går det att balansera mellan våningsplanen, men du får obalans mellan rummen på varje våningplan. När du stryper radiatorerna för att få balans mellan rummen så stämmer inte längre strypningen mellan våningsplanen...
Det är väl inte värre än en iterativ beräkning men med långa pauser mellan varje beräkning.... ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
En intressant sak att ha i åtanke med flera våningsplan är huruvida värme har lätt att stiga mellan våningsplanen.

Så vida inte värmekällan på undervåningen är totalt överlägsen, typ grym golvvärme kontra gamla och kassa underdimensionerade raddar på övervåningen.... så vill du ju säkerställa att de värmeavgivande ytorna på övre plan verkligen är styrande och att inte nedre plan värmer övre plan i för stor utsträckning, vilket rent tekniskt skulle kunna resultera i en högre framledning än vad som annars krävs.

Beroende på hur planlösningen ser ut och ventilationssystemet ser ut och givet det faktum att värmen stiger kan det innebära att du behöver ha lite varmare på övre plan för att motverka.

Säkert spelar det ingen roll men det är inte omöjligt med IR pickan i hand att man justerar bort sig lite om man inte har sådant i åtanke. Typ att man stryper en övervåning mer än man egentligen skulle behöva.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
@David: Om man har "rätt" temperatur i bottenvåningen och övervåningen
periodvis klarar sig helt eller delvis utan värme på radiatorerna, så är det väl
bara att tacka och ta emot? Det kan definitivt INTE löna sig att sätt upp "moteld"
på övervåningen. Det som händer då är att förlusterna ut genom tak och ytterväggar
på övervåningen ökar....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36156
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Däremot kan det vara en god ide att stänga eventuell dörr till övervåningen, så att man kan värma huset med lägsta möjliga framledningstemp.
Eller sätta in en dörr, eller ett drapperi som motverkar värmeväxlingen vind/markplan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
I mitt fall har jag för stor effekt i övervåningens raddar i föhållande till botten våningen. Ser dessa möjligheter att justera:
Strypa flödet till över
Strypa elementen  på öv individuellt
Bygga ut effekten på bv
Ta bort element på öv
sätta i en dörr till öv
 Finns det fler? 

Vilken metod ger bäst ekonomi?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36156
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det borde inte vara några problem att strypa bort flöde/effekt.
Fördelen med det är att du kan brassa på med mer flöde nere utan att deltaT över värmepumpen blir för litet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
@David: Om man har "rätt" temperatur i bottenvåningen och övervåningen
periodvis klarar sig helt eller delvis utan värme på radiatorerna, så är det väl
bara att tacka och ta emot? Det kan definitivt INTE löna sig att sätt upp "moteld"
på övervåningen. Det som händer då är att förlusterna ut genom tak och ytterväggar
på övervåningen ökar....

Är det är en fråga eller ett påstående?
 
Om vi tar ett exempel där vi har 21 grader nere och 22 grader uppe.
Fastighetsägaren tycker det är onödigt varmt uppe. Sänker han kurvan blir det under 21 där nere. Så han stryper ner radiatorerna på nedre plan. Efter ett dygn ungefär upptäcker han att det mycket riktigt har blivit lite svalare på övre plan men till sin enorma förvåning noterar han att så även har blivit på nedre plan.

På nedre plan är alla radiatorer redan fullt öppna så det enda han kan göra är att öka kurvan.

Väljer man att gå den vägen förefaller det rimligt att ovanstående fastighetsägare nog kommer kunna värma hela sitt övre plan medelst radiatorerna på nedre plan men då till en avsevärt högre kurva.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
I mitt fall har jag för stor effekt i övervåningens raddar i föhållande till botten våningen. Ser dessa möjligheter att justera:
Strypa flödet till över
Strypa elementen  på öv individuellt
Bygga ut effekten på bv
Ta bort element på öv
sätta i en dörr till öv
 Finns det fler? 

Vilken metod ger bäst ekonomi?

Bäst ekonomi bör vara att i möjligaste mån utnyttja så stor del av den tillgängliga värmeavgivande ytan i syfte att på ett tillfredsställande sätt värma hela huset med en så låg framledningstemperatur som möjligt, givet att du har en värmepump med flytande kondensering.

Värmen stiger genom fastigheten aldeles oavsett hur vi gör så att säga. Vi kan titta på hur vi kan undvika överdriven stigning. I vissa fall kanske det inte går. Kanske är det självdrag och hela funktionen bygger på att tilluft kommer genom väggventiler på nedre plan och åker ut ur huset ur likvärdiga ventiler på övre plan.

I andra fall ser ventilationen annorlunda ut och för vissa kanske det passar bäst att ha en dörr. Personligen har jag inte sett behov av detta i mitt fall utan jag har bara pushat mig själv att öppna upp strypningen på övre plan och extra mycket i det rum där trappan kommer upp. Sedan får man vänta ett dygn kanske och se vad som händer med temperaturerna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
@David: Det var både en fråga och ett påstående  a:gl

Jag antar att du skrev fel när du i ditt exempel säger att man skall strypa nere om det
är för varmt uppe? (Detta var en fråga). Om vi antar att man vill ha 21 grader både uppe
och nere, så är förstås sänkning av kurvan fel medicin (Detta är ett påstående).
Strypning uppe är rätt medicin om det alltid är så att det blir för varmt uppe.
Om övertemperaturerna är tillfälliga och t.ex. beror på solinstrålning så vore väl
termostater lämpliga? (Både en fråga och ett påstående)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!