Plattvärme växlare i fjärrvärme system
har ett lite svårt problem,har fjärrvärme i en stor fastighet som ej funkar,då hela styrregleringen rasat,datorn som styr hela kittet har pajat totalt.
värme växlingen sker i plattvärme växlare å regleringen sker på växlarens primär sida dvs hur mycket som flödar genom den sidan,det sitter nån form av motorventil där i dag.
vill sätta in en termostat styrning av flödet på primär sidan av växlaren,för att enkelt kunna reglera stigar temp i systemet med termostaten,givaren till termostaten
monteras på husets stigar ledning å ställs in på tex 35-75 grader,dvs den temperatur jag vill ha ut på husets värmesystem.....
visst detta är ej en optimal lösning men billig å funktionabel,kan enkelt styra min stigar temp på detta vis å behöver
förmodligen bara ha 2 olika inställningar vinter å sommar på temperaturen i systemet har siktat på 30 grader sommartid å 55 vinter i stigartemp
systemet kommer att va skälv justerande iomed det som styr värmen är stigarledningens temp..
Regler utrustningen som har suttit i byggnaden funkade knappt,inne å ytter givare i en salig röra,väderomslag va en pärs då systemet låg en eller 2 dar efter jämt
så jag är inte speciellt impad av orginalstyrnings grejerna.
I lolkalen finns ca 65 olika rum å varje rum är en egen temp zoon,funkar jävligt dåligt å centralreglera tempen med innegivare i detta fallet,det som kommer att reglera temperaturen i lokalen är termostater på radiatorerna i dom olika rummen,dom kommer att bytas till "skoltermostater" dvs låsta på max 21grader i temp.
frågan är vad behöver jag för grejer till motorventilen för att kunna reglera låsa stigarledningens temp med en termostat....som sitter på husets stigar ledning