I ditt fall har du nog gjort ett vettigt val, vid en nyinstallation skulle jag dock vara klart intresserad av comfortzones frånluftsvärmepump.
Fördelarna med den är bland annat att man har direkt tilluft med friskluft. De enda kanaler som behöver dras blir på så sätt frånluftskanalerna.
Dessutom ger den hela 5 kW uteffekt till ett vattenburet uppvärmningssytem, detta tack vare att den tar värmen ur frånluften ändå ned till -15 grader. Den använder sig dessutom av varvtalsstyrd kompressor vilket gör att man kan uppnå en stabil framledningstemperatur och därför inte bör få några problem med knäppande radiatorer och radiatorrör.
Inbyggd beredare och eltillskott finns också, vilket gör den maskinen till en komplett enhet.
Man behöver inte heller gräva eller borra mark/bergvärme, vilket spar en slant.
I ett nybygge är dessutom isoleringen väl tilltagen vilket gör att de flesta nybyggda egnahem borde klara sig väldigt långt med 5 kW i uteffekt.
Kvalitet och leveranssäkerhet samt reservdelsförsörningen har jag ingen uppfattning om, det är själva konstruktionen som jag tycker är teoretiskt väl genomtänkt.
/Rickard