0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du tycker att det är Rickard som är duktig alltså, som hjälpt så många Jag tycker att detta forum inte skulle vara någonting och förmodligen skulle det inte funnits utan de engagerade medlemmar som står för merparten av all trafik och svar på frågor. Om vi ser till dagens forum så vore det stendött och det skulle bara vara Rickard VP åsikter utan Smurfen, Fattiglapp,Rinnan, CC osv. Samma sak har det varit hela tiden och vissa som CarlN har bidragit enormt. Rickard skapade forumet och gjorde ett kanonjobb på alla sätt och vis. Men utan mixen av Rinnan,CC xxargs,smurf,Joka, vad vore det då?I mitt fall fanns en tid då jag var i stort sett synonym med Thermia på detta forum, fick 100 tals PM och mail från folk som tackade för hjälp eller ville ha hjälp. Så till och med jag har kanske gjort lite bra för Rickard, fick man för det då? -Håll tyst,tyck som jag eller surfa en annan site Därför har den frekvens som man tidigare gav råd och tips i, gått ner. Dessutom blir man straffad direkt om ger samma råd upprepade gånger eftersom man då har baktankar och reklam som motivation. Att tex rekommendera något som man gillar, det går inte alls för sig, men tex för Smurfen går det alldeles utmärkt att säga att Nibe är fint ( klart han ska säga det,, han har en som funkar kalas för honom) men om en installatör säger att det eller det fabrikatet är bra holy shit!! PM direkt Cougar, Måle10,Lexus,CC,Tobocop mfl. Detta är grymt duktiga installatörer som VET vilka grejer som är bra och mindre bra, de vet det eftersom de jobbar med och felsöker dessa maskiner varje dag. Ska inte dem då dela med sig av detta? De är vanliga människor som vill hjälpa till precis som CarlN och Roland. Det är därför det känns fel att dessa medlemmar som byggt upp detta åt Rickard blir varnade eller bannlysta om de inte håller med Rickard i allt han säger, så som du gör Tågråttan.
Jag har små marginaler på Loggern, ni återförsäljare vill ju tjäna en del (oftast mer än jag gör) för att sälja prylar som andra tillverkat.Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Jag blir alltid lite obekväm när rättssäkerheten är tvetydig eller tveksam. Att i dessa tider där sedan 15 år innehåll är KUNG sitta och generera sökbart innehåll åt andra är inte lätt att motivera. Det krävs incitament. Speciellt om man inte har 100% kontroll över sitt eget innehåll.
Tänkte ge Rickard en svår säljnöt här...Jag har fått erbjudande om "loggrar" via min elleverantör Fortum (extra månadskostnad på dryga hundralappen) med motiveringen att jag då kan hitta "de dolda energitjuvarna". Men såg inte fördelen då min strategi hitintills har varit att:- installera en L/L-värmepump- stänga av alla elraddar (har dock inte körde enbart L/L ännu de kallaste månaderna)- vid behov koppla in en elmätare i väggurtaget för utrustning som drar misstänkt mycket el. Upptäckte då att min frys körde järnet, har nu en ny kyl/frys där frysen är varmare än -35 C...Är det motiverat att ha en Logger 2020 om man har en L/L-värmepump på 1½ plan 70-talshus på 150 kvm, direktverkande el (just nu avstängd) och beräknad årsförbrukning på ca 12 000 kWh/år? Eller är Loggern mer till för om man har högre energiförbrukning eller vattenburen värme?Tilläggsisolerar jag eller byter fönster så kommer jag ju möjligen minska energiförbrukningen - men det är ju inget som loggern kan ge indikation på utan det är något som jag ser byter på eget bevåg?Eller har jag missat någon viktig poäng med loggrar?Kan jag mäta varmvattenberedarens energiförbrukning (är ej stickproppsansluten)?Kan jag trimma in en L/L-värmepump med hjälp av Logger för att tjäna in investeringskostnaden inkl Logger-drift?Jag kan skänka ett bidrag till "Rädda Rickard!" bara för att han har en så bra hemsida.
I princip skulle även jag vara interesserad av loggern.Först och främst krävs det dock ett koncept. Det är flera saker som spelar en roll t.ex. marknadsföring, support, montage, osv.Hur kan man implementera loggarn i produktpaletten man säljer? Vad blir priset efter frakt osv.? Hur snabb kan du leverera osv.
Är det flera som säljer den här typen temperaturloggrar?Vad tar andra betalt för den eller för liknande produkter?Är det många som delar på kakan blir produkten kanske dyr. Med PLC är det också så att det krävs en viss kundskap om programmering.Har man t.ex. inte tid att tillämpa sig kundskapen måste man anlita ngn.Att köpa en (billig) solfångare på en online-handelsplats t.ex. kan nästan vem som helst.Inte sällan är det service eller kundskap som är viktigt.
Att som jag gå och köpa en eliq för dryga 2000kr är egentligen förkastligt. Men det handlade mer om att på ett oerhört enkelt och tillgänglig sätt göra min sambo medveten om vår hushållsel.