Hej,
Jag testar VVS-kunskaperna på STCS innan jag ev går vidare till mer specade forum

Jag har en fjärrvärmecentral i mitt förråd utanför huset med varmvvattencirkulation(VVC) in i huset med hjälp av en kulvert, VVC slutar precis innanför huset.
VVC och värmeväxlare funkar sådär, det måste lltså snurra runt en mängd vatten/flöde i växlarna för att den ska kunna värma vattnet och det känns onödigt att ha 55gradigt vatten som snurrar i denna lilla slinga på ca 20m tur och retur hela dagarna, så jag har lite ideer.
Sänka tempen till 35-40grader och låta den snurra eller sänka den till under 20 grader dvs att värmeväxlaren går ner på tomgång och kräver mer spolvatten när man väl behöver varmvatten, eller stänga av VVC helt med termostaten och då kräver det också mycket spolningpga ledningarna och få igång värmeväxlarna nä rman väl vill ha vramvatten.
Min fråga rör då främst legionellabakterien, hur vanligt är det att den växer i en sån här värmeslinga med liten diameter och vatten som snurrar hela tiden om jag t ex skulle sätta VVC på 35grader som är en bra temp för bakterien?
Mvh
Matte