Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fuktig krypgrund hur Ã¥tgärda?  (läst 9720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« skrivet: 29 september 2012, 12:42:25 »
Hej.

Första inlägget.  :) Verkar ju vara ett bra forum.
Första året i hus från -75
Har mätt fuktigheten i krypgrunden med mätare från classe och den visar på över 100%=inte bra.
Det hänger droppar på grundmuren. Så något måste ju göras. inget mögel eller liknande. lite jord lukt kanske.
Efter att jag läst här så är funderingen att sätta in en Acetec PD-250 och täta alla ventiler med frigolit och byggskum.
Ã…ngtät plast ska jag ocksÃ¥ lägga in. Vet inte om jag ska lägga in plasten redan. Vi ska konvertera frÃ¥n direkt-el och dra radiator kretsen i krypgrunden sÃ¥ det blir ju spring där dÃ¥. Eller sÃ¥ byter man plasten efter rör dragningen är klar.  Sc:,h   

Det som jag oroar mig för är om det kan bli nÃ¥got fel med att stänga alla ventiler. Vill ju inte det ska bli värre.   help
Om man kör utan konstant drift på fläkten och avfuktaren blir nöjd med fuktigheten så stannar ju all cirkulation på luften. Är det inte risk för skador och luften blir stillastående utan ventilation?

//Mattias 

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2012, 13:24:13 »
Jag skulle först göra klart andra arbeten och sedan plasta in marken.
Att det kommer in luft på höst,vinter och vår behöver inte vara dåligt eftersom luften oftast är torrare än vad luften i grunden är.
Luften vintertid innehåller inte lika mycket fukt som sommartid och det är daggpunkten som avgör om du tillför eller torkar ut grunden på fukt.
Hur ser det ut på utsidan, vart tar vattnet från stuprännorna vägen och i vilket skick är fuktskyddet på grunden?
Är det så att grundmuren är i behov av förbättringar i fuktskyddet då kan man lika bra isolera den också och då kan det räcka med att tillföra värme för att få ner den relativa fuktigheten.
Givetvis bör även marken plastas så att fukten inte förångas den vägen.
Jag skulle göra en sak i taget och se vad resultatet blir och fortsätta tills dess att man uppnår det resultat man vill ha.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2012, 14:09:51 »
Tack för svaret.
På utsidan så är det typ alla fel som går rabatter intill huset (Ska tas bort) och mark som lutar in mot huset. Lite svårare att åtgärda men ska göras så gott det går. Vattnet från stuprännorna vet jag inte om det funkar som det ska men det blir ju inte nämnvärt blött runtomkring dom. Fuktskudd på grunden vet jag inget om. Är väll tänkt att dränera om så smånig om men det kommer ju dröja minst ett år.
Har ganska varmt i krypgrunden ca.15 °C året runt.
Har stoppat dit en vanlig kondensavfuktare som tagit ner fukthalten till 85% men med öppna ventiler så kommer jag väll avfukta hela världen.
Men är det fel att börja med att installera avfuktare som tar ner fukthalten till acceptabel nivÃ¥?  Sc:,h
Är ju ganska snabb/enkel lösning för att fÃ¥ ner fukthalten.  dontknow

//Mattias

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2012, 16:25:15 »
Har du redan en avfuktare och så pass varmt så hade jag satt igen ventilerna och kört den.
Jag har gjort precis så på ett tidigare hus, när fukthalten steg så körde jag lite tills den sjönk under 70%.
Sen plastade jag golvet och då behövdes inte avfuktare mer än tillfälligt.
Jag hade provat att tillfälligt sätta igen ventilerna och köra avfuktaren ett par dygn och se om och hur mycket RF sjunker.
På det viset ser du också hur mycket fukt som letar sig in via mark och väggar.
Plast och avfuktare skulle jag tro kommer att få ner fuktigheten snabbt.
Huset har förmodligen haft varierande fuktighet som tidvis gÃ¥tt över 75% sen det byggdes -75, sÃ¥ stressa inte upp  dig inte i onödan för det är ingen panik om man har luftfuktighet som överstiger det rekomenderade i en mÃ¥nad eller sÃ¥.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2012, 17:37:23 »
Ok tack för svaret.  :)
får nog bli så att jag beställer en Acetec PD-250 eller PD-400 och tätar ventilerna så får vi se.
Plast på marken ska ju också på men det får nog vänta tills rördragningen är klar.
Ska ringa lfs och höra om det räcker med PD-250 eller man ska gå på 400.an

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2012, 19:47:49 »
Har du jordlukt tycker jag definitivt du skall köra fläkten hela tiden.
Vet inte hur PD-250 funkar, om den kan undertrycksventilera, men det tycker jag alltså att du bör göra om det är jordlukt i grunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 20:06:10 »
Jordlukten eller vad det är som luktar är ju bara svag i krypgrunden så den är inget som oroar.
Frågan är om det inte är bra om avfuktarn får ner fukten till acceptabel nivå och stannar.
Då blir ju luften stillastående om man har stängda ventiler.
Kanske inte är bra?  Sc:,h
Eller spelar det ingen roll om det inte blir nÃ¥gon ventilation i grunden om fukthalten är ok? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 20:36:37 »
Du behöver ett undertryck i krypgrunden för att inte få upp dålig lukt i huset.
I övrigt är det inga problem med att det inte ventileras om det är torrt nog.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 23:43:01 »
Kolla så det inte finns något biologiskt nedbrytbart material i marken typ trä, rötter etc.
I torpargrunden i huset jag ägde luktade mycket jordlukt, där fanns förmultnat trä från formar de hade haft till att gjuta med och rötter.
Huset hade stått i 40 år med förmultnande trä, översvämningar på grund av läckande vattenledningar och inte den minsta tendens till mögel.
Har du inte mögel idag så lär du inte få det de närmsta veckorna eller månaderna, ingen ko på isen det vill säga.
Plasta marken, sätt in avfuktare och sätt igen ventilerna (i vart fall sommartid) så kommer du med stor sannolikhet ha lägre RF än det någonsin varit i grunden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2012, 00:10:46 »
Städa ur grunden har jag gjort. Fanns diverse gammalt byggmaterial.
Ska beställa en avfuktare på måndag.
Och täta ventilerna så får vi se vad som händer.
Ska dit med ångplast också när rördragningen är klar.
Vet inte när det kommer bli kanske dröjer till nästa sommar.
Om det dröjer med rördragningen ska jag lägga plast nu och byta ut den dÃ¥?  Sc:,h

ps. Finns lite gammal plast i ena delen av krypgrunden som ska bytas ut.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2012, 17:54:42 »
Även om det skulle ta ett tag innan rörinstallationen så skulle jag personligen bara stänga ventilerna och köra avfuktaren. Jag tyckte att det var ett grönt helvete att lägga ut plasten när vi kröp runt som skrämda illrar i den trånga krypgrunden (gammalt hus) för att få det bra och jag skulle verkligen inte vilja göra det en gång till. Bara städningen av organiskt material höll på att driva mig till vanvett, visserligen hade vi drabbats av äkta hussvamp så det gjorde oss något stressade.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad M.M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2012, 20:14:14 »
Tack för all hjälp.  tummenupp
Allt arbeta i krypgrunden är inga bekymmer det är 1,8 högt ena långsidan och slutande till 1,1 i andra långsidan så det är lättarbetat.
Frågan är om det räcker med Acetec PD-250 eller om jag måste gå på PD-400?
Står på LFS att PD-250 täcker upp till ca.130m3 och på acetec.se att den täcker 80-160m2
Vi har 130m2 och 175m3.
Var nere och städade lite till idag och kollade på ventilerna det blir inte helt lätt att täta dessa.
Jag får nog plocka bort dom och täta utifrån.
Räcker det med en skiva frigolit och fogskum alldeles innanför ventilations gallret?
Vi har betongvalv och någon svart plast och lite isolering som tittar fram och ventilerna sitter uppe vid tegelstenarna. (se bilden)

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #12 skrivet: 02 november 2012, 20:27:49 »
Jag läste lite på igår, om installation av luft-vattenpump och då ska man ju även ha grävd en djup stenkista med makadam till att ta de där 20 liter vatten i dygnet det kan röra sig om. Vem har gjort det? Jag inte, och jag haft pump i 10 år. Kan det vara så, att någon (Jag?) får fuktproblem i krypgrunden pga detta?
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2012, 12:07:45 »
Optiman har väl inbyggt uppsamlingstråg med en avloppspip på baksidan? Har du inte anslutit nån slang där?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Fuktig krypgrund hur åtgärda?
« Svar #14 skrivet: 04 november 2012, 13:17:25 »
Nej, men tråg eller ej, ska vattnet ut nånstans. Mitt går direkt ner i marken och de som jag installerat ström till, eller andra jag sett är likadana. Ingen avlopp till brunnar eller nått. Det är väl uppenbart att det kan ge upphov till större luftfuktighet i hus med torpargrund bredvid, och jag undrar bara om någon har upplevt besvär av den orsak.

Ingen källaregrej, men det värste exempel jag sett på kondensvattenavledning är från några stora luft-luft pumpar på en industriverksamhet där vattnet rinner rakt ut på asfalten och ger några jättefina glidbanar til personalen;-) Uiiii--
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!