Jag har kört peltar för uppvärmning och det råder inget tvivel om att det fungerar.
De är bättre för uppvärmning än kylning.
Delta skall vara så litet som möjligt för bra effekt.
Det är sant att lägre Umax ger högre COP.
Du skall inte termiskt seriekoppla eftersom det visserligen höjer delta men försämrar COP dramatiskt.
Du skall istället termiskt parallellkoppla och elektriskt seriekoppla peltarna.Då får du istället en dramatisk höjning av COP men behåller uteffekten.
Peltarna är inte lätta att kyla (plocka ut värmen)
De överhettar lätt och då slår värmen från den varma sidan över till den kalla och du har direkt COP1.
Om du har 0 °C på kalla sidan och 20 °C på den varma är ett bra delta men räkna med att du får kyla den varma sidan ordentligt för att hålla den på 20 °C annars slår det tillbaka direkt.
Höga vattenflöden mao.
Här hittar du en kalkylator som kan beräkna strömåtgång, uteffekt och COP för ett flertal peltar på marknanden inkl. 12710:
http://www.overclock.net/t/249758/ultrasonic2s-tec-calculatorCOP visar den som kyl-COP pga den är anpassad för CPU-kylning men det är bara att lägga till 1 så får du värmeCOP.
Du har antagligen sett min pelttråd och min tank fryser is på undersidan av pelten medans den kan få vatten att koka på ovansidan?
Men fungerar gör det.