Men behövs det så särskilt stort sug? blir det verkligen ett problem värt att tala om?
Vilka flöden talar vi om här? I fallet med radonsug.
Med Brunn tror jag syftet är att ventillera marken så halten radon i marken blir låg varvid det inte gör så mycket om det kommer in luft genom bottenplattan för det är ju tack vare ventillationen som radonbrunnen skapar "friskluft med låg radonhalt" som kommer in.
Med radonsugen skapas ett undertryck. Flödet torde vara beroende av hur stort undertrycket är och flödesmotståndet.
Då jag bedömer att en platonmatta eller annat material man brukar placera närmast grunmuren är förhållande genomsläppliga sett till de tiotalsmeter grunmur det blir frågan om antog jag att det blir svårt att hålla undertryck om man inte låter gräsmattan "täta" över dräneringen och över platonmattans övre del dvs man kan inte låta den sticka upp vilket jag sett den göra på många hus och jag tror är i enlighet med instruktionen.
Som svar på frågan så tror jag det inte behövs något sug över huvud taget men att flöde blir oundvikligen följden av undertryck och lågt flödesmotstånd.
Det var någonstans här jag började fundera på om det här är ett problem med ett flöde av luft ner och hur man i så fall löser det.