Ett ämne som kanske kan engagera
Häromveckan noterade jag en halväten tomat i en skål i köket. Såg ut som nån hade skalat lite och nibblat på den. Hmm.
Sen nästa dag likadant igen. What gives?
Vi hade en fladdermus inne i huset en kväll, som jag fick fånga i en håv och kånka ut. Den lyckades ta sig genom maskorna på en halvminut, fascinerande liten krabat, och ganska gullig.
Äter en sån tomat?
Blev spaning på köket. Hörde misstänkta ljud en kväll och gick dit - och står öga mot öga med en råtta i kattstorlek!
Smällde igen dörren och beväpnade mig. Satte på stövlar klokt nog. Tog med en hink...och gick till anfall. Råttis hade gömt sig under en bänk men kom ut och började skrika som en galning...fick in han i ett hörn då han går till motattack och hoppar högt och försöker hugga mig i knät!
Nu var mitt tålamod slut men jag stängde dörren igen och lurade på nästa drag.
Fiskhåv o knölpåk.
Men när jag öppnade dörren var han borta??
Hur kom han in - antagligen genom balkongdörren som stod öppen. Men hur kom han då ut? Letar o letar men hittar inga hål nånstans.
En råtta kommer genom ett hål på 20 mm enligt Anticimex (mus 3 mm).
Intressant nog lämnade han nästan inga spår efter sig.Ingen avföring, som möss lämnar i drivor. Lite knaprat på knäckebrödet (kasserades), men frukt och annat lät han bli. Tomat?
Betar en fälla med tomat o nougat. Nada.
På kvällar och nätter hur jag hur han knaprar mycket högljutt i torpargrunden.
Konsulterar Anticimex, de rycker ju ut utan kostnad (täcks av hemförsäkring).
Man är ju rädd att den ska ställa till med verkliga skador. Och att den ska föröka sig...
Men duktig karl klarar sig själv...med lite forumshjälp då.
Nu har jag lagt ut gift i grunden. Hoppas han inte dör därnere bara.
Och satte en fälla där, agnad med diverse godis.
Gick som jag trodde - han löste gång efter gång ut fällan utan att fastna.
Möss har jag erfarenheter av, även om det är flera år sedan.
Detta är något helt annat - en värdig motståndare som måste överlistas.
En normal katt skulle nog tveka att slåss med den.
Summer - efter att ha läst på tror jag funktionen är tveksam.
Burfälla -kanske bättre än slagfälla för att överlista honom, men jag vill helst inte ta han levande...
Tror gift är bäst. Och litar på att han blir törstig så han lämnar huset.