0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BiggerDigger Det borde vara så enkelt men som dom skriver så ska du ju betala förmånen av att kunna använda bilen privat..Det är smartare att ha en bil vid sidan av företaget som tankas med momsfritt och oskattad bensin..
Du torskar om du tankar privatbilen med bensin/diesel som firman har betalat.Det är bilägarens skyldighet att föra körjournal alt göra troligt att ovanstående ej har skett.Kör ex. bensinbil privat och dieselbil i firman.
Fråga , detta gäller alltså en Iveco lätt lastbil. En flakbil utan baksäte. Så hon som jag träffade på skattemyndigheten antingen missförstod mig, eller så missade jag vad hon menade? För ni verkar ju helsäkra på att jag inte får köra den privat, och hon sa att det går finemang, men det kostar 18,50 milen som min firma får som inkomst o ska sen skatta på den summa, om firman går med vinst, vilket den inte gör i år heller. Har ett fulltids jobb som anställd, o firman på sidan av
Med bil avses både personbilar och andra bilar (lätta lastbilar och liknande) som utnyttjas eller kunnat utnyttjas för personbefordran. Hit räknas även husbilar, som registrerats som lätta lastbilar. Förmånsvärde beräknat enligt reglerna för värdering av bilförmån gäller inte för tung lastbil eller buss. I sådana fall bör värdet av privat användande beräknas enligt allmänna värderingsregler i varje enskilt fall.
Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen per år och en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil (prop. 1993/94:90 s. 94).
Så för de flesta blir detta ett knepigt scenario. Men visst. Det är ju inte för inte som många lastbilsåkare har något dieselslukande monster privat också.