0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns gott om elmaskiner som kan gå att använda i sådana sammanhang. T ex gamla bilgeneratorer eller större, välgjorda likströmsmotorer med permanentmagneter (exempelvis från Philips/Whirlpool tvättmaskiner av 80/90-talstyp eller från bandstationer som fanns i datorhallar på 70-talet). Motorer för elkylfläktar på tunga lastbilar eller bussar kan också vara användbara.
Hur kan man se (på utsidan) att en motor är av typen permanentmagnetsmotor? Jag har gluttat i diverse skrotlådor och i ett antal gamla tvättmaskiner det sista och läst på typskyltar, men ingenstans har jag kunna läsa mig till detta. Jag har även "känt" på utsidan med metall för att kunna detektera ett magnetfällt.Vad jag förstått så är det i regel väldigt kraftiga magneter i dessa, kan man känna magnetfältet på utsidan med exempelvis en skruvmejsel, eller kan jag ha hittat en permanentmagnetmotor men ändå helt missat att det var en sådan?
Jag ha sett dessa ombyggnationer på Youtube också, men jag har en kompis som ibland kör bort utbytta tvättmaskiner från ett bostadsföretag. Det vore enklast att få en "Färdig" Magnetmotor av honom.Är du säker på att detta med kompassnålen inte ger utslag på en vanlig kolmotor? När jag lekt lite har jag kunnat uppmäta spänning från även icke strömsatta kolmotorer.