Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Handelskrig med Kina - skriva pÃ¥ för solenergin?  (läst 2988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« skrivet: 07 september 2012, 11:52:09 »
Saken rör handelskriget med Kina. Solarworld vill ha strafftullar på kinesiska solceller.
Nu finns det en aktion mot strafftullar.

Ngn som tänker skriva på här? Ska man skriva på?

http://www.avaaz.org/de/europe_days_to_save_solar_energy/?tinYkbb
« Senast ändrad: 07 september 2012, 12:12:45 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2012, 08:59:38 »
Vilka står bakom Solarworld? Frågar du mig så skriver jag inte på, det var Sfinxen och Kineserna som gjorde att jag tyckte det var ekonomiskt möjligt utan bidrag att köpa solpanelerna med deras priser!

De vill bara dra upp priserna för oss konsumenter (ok, skydda jobb kanske) och det passar inte mina planer med eventuellt sjunkande priser på solceller!
« Senast ändrad: 11 september 2012, 09:02:16 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #3 skrivet: 11 september 2012, 10:18:34 »
@ leifa k.

Självklart!!!

Men du ska ju skriva på för fri handel!! Självklart ska solcellerna bli billiga, men just därför har dom ju startat det där.

Just nu undersöker EU-kommissionen om kineserna säljer för billigt och dumper ner priserna.
De so skriver på vill ju ha fri handel med Kina!

Det är främst europäiska tillverkare som vill stoppa kineserna, men det finns protester från knsumenter och konsulter!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2012, 10:33:29 »
Dom som skriver på detta vill ju hitta på en diplomatisk lösning med Kina.

Men eftersom europäiska (främst tyska) företag misstänker kinesiska företag att dumpa ner priserna med hjälp av kinesiska staten har EU-kommissionen inlett en undersökning.

EU-kommissionen är tvungen att undersöka eftersom europäiska (tyska) tillverkare protesterade mot Kina.

Det var många tyska företag som har gått i konkurs i år. Även Q-cells som var Tysklands största tillverkare av solceller blev insolvent.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/q-cells-beantragt-insolvenz-a-825488.html
« Senast ändrad: 11 september 2012, 11:27:57 av Ewald »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2012, 13:13:14 »
Det leder genast till frågan varför man producerar, säljer och installerar solceller och solpaneler i Tyskland?
Har man invändningar mot billiga solfångare på marknaden då är det absolut inte för miljöns skull.
Det handlar tyvärr som så ofta om att man skall utnyttja och tjäna pengar på folks oro för miljön.
Om nu solenergi är en lösning på energiproblemen i världen då är det enbart bra att kinesiska staten dumpar priserna på solenergisystem eftersom ju billigare de är ju fler kommer att ha råd att skaffa dem.
Om man nu från tyska staten och eu skulle vidta åtgärder mot kineserna så erkänner man att det enbart är en produkt och inte en lösning på energiproblemen där billiga solfångare från kina är en välsignelse.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #6 skrivet: 12 september 2012, 19:17:20 »
@ leifa k.

Självklart!!!

Men du ska ju skriva på för fri handel!! Självklart ska solcellerna bli billiga, men just därför har dom ju startat det där.

Just nu undersöker EU-kommissionen om kineserna säljer för billigt och dumper ner priserna.
De so skriver på vill ju ha fri handel med Kina!

Det är främst europäiska tillverkare som vill stoppa kineserna, men det finns protester från knsumenter och konsulter!

Aaa, givetvis så har du rätt, när jag läste ditt inlägg i "morgonyrslan" innan kaffet var klart så blev svaret som det blev. Givetvis är jag emot strafftullar när det gäller detta, eller? Vilket är det vettigaste egentligen? Att köpa lite dyrare från en tillverkare som håller sig inom våra "utsläppsrätter" eller från någonstans från andra sidan jordklotet där vi inte har någon som helst koll på hur de sköter utsläppena vid tillverkningen? Måste medge att det var inget jag tänkte på när jag köpte mina 90 rör en gång i tiden... :-\
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #7 skrivet: 12 september 2012, 20:06:13 »
Givetvis är jag emot strafftullar när det gäller detta, eller? Vilket är det vettigaste egentligen? Att köpa lite dyrare från en tillverkare som håller sig inom våra "utsläppsrätter" eller från någonstans från andra sidan jordklotet där vi inte har någon som helst koll på hur de sköter utsläppena vid tillverkningen? Måste medge att det var inget jag tänkte på när jag köpte mina 90 rör en gång i tiden... :-\

Jag gillar inte tullar hellre. Men det finns väl inget lätt svar på problematiken.

Jag försöker hålla mig till produkter där jag har lite förtroende på tillverkningsprocessen. Men även det är ingen lätt uppgift. Brukar inte köpa produkter som har tillverkats utanför EU så länge det går men varifrån komponenterna kommer har man vanligtvis ingen aning om.
Om det är vettigast vet jag inte men alla ska ju göra precis så de tycker är bäst.

Ang. Kina är även arbetsmiljön ett tema som är kontrovers.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Handelskrig med Kina - skriva på för solenergin?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2012, 09:04:14 »
En annan fråga är ju hur det kommer att bli för solenergin.

Hittills har solenergi alltid arit ven energikälla som behöver bidrag och statligt stöd för att vara konkurrenskraftig.
Man sade alltid att solenergi inte kan konkurrera med andra mindre miljövänliga energikällor.

I fjol har Tyskland beslutat att lägga ner kärnkraften. Man vill satsa på miljövänliga energikällor.

För några månader sen fanns det protester mot att Tyskland ville minska stödet till den som säljer solel. Tyska företag gick i konkurs eller blev insolventa .... och nu bråket med Kina.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!