0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tja, om man skall få ett bolag att investera/forska några 100 miljoner för att utveckla något, som sedan blir billigt att tillverka, så kan jag förstå att de vill kunna få hem något på den investeringen.Utan patent så blir det trickigt med större utvecklingsprojekt, och det hämmar också utvecklingen.
Man kan ju undra varför de överhuvud taget tagit patent på något de inte tänker tillverka.
Har för mig att någon istället för patent såg till att lokaltidningen skrev om produkten. Då fanns det ingen annan som kunde patentera hans idé och så slapp han visa i detalj hur det fungerade. Om det är en skröna eller inte har jag ingen aning om.
Problemet i detta fall var att uppfinnaren fick sitt patent dödat av att det redan funnits ett patent och att han dels lagt ner mycket tid och pengar på både patentet och produktutvecklingen. Det hade även kunnat dödas om man hittat hans princip i en KalleAnkatidning från veckan innan han lämnade in patentet.Finns idén eller principen publicerad så det går att påvisa är det vad jag vet i princip omöjligt att få ett patent att hålla. Men ändå går det att få patentskydd tills någon kan påvisa att det inte är något unikt med det.En nackdel med patent är att man samtidigt visar sin idé och ganska mycket av konstruktionen.Har för mig att någon istället för patent såg till att lokaltidningen skrev om produkten. Då fanns det ingen annan som kunde patentera hans idé och så slapp han visa i detalj hur det fungerade. Om det är en skröna eller inte har jag ingen aning om.Många väljer mönsterskydd istället för patent för att det är billigare och enklare då patent kan kringgås i vissa fall. Historien om dammsugarmunstycket talar för det.