Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Miljö diesel bilar  (läst 17399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1445
  • Kön: Man
Miljö diesel bilar
« skrivet: 24 augusti 2012, 23:06:55 »
Är det nån som har en miljöklassad diesel bil och i så fall vad drar de för er. Köpt en ford focus -12 med 95 hk diesel. Blandad körning 0,44 står det i papprerna.
När vi kör motorväg 110-120 så ligger vi på 0,58 i snitt. Tycker det är mycket,  min gamla passat diesel så låg vi på 0,63 vid samma förhållande.
Å andra sidan är bilen inte inkörd har bara rullat 50 mil
Går man ner till 80 km så går den billigt.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1679
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2012, 00:00:11 »
Har en focus 2008 109 hk och den drar runt 0.5-0.55 om man ligger runt 110.
Är det plant och inga backar så drar den mindre
Har kört den på 0.38 men då var det tråkigt  :(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1039
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2012, 07:13:43 »
Hej,

Jag har en Opel Astra Ecoflex 1,7 2009. Den har 6-vxl så varvtalet i 120 km/h ligger på 2000 v/m.
Detta gör att den verkliga förbukningen ligger strax under eller strax över 0,5 L/mil.
Snålkör man så är under 0,4 L/mil inte svårt att nå på långfärd.

/Mvh
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 555
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2012, 07:27:18 »
Först och främst kan man ju konstatera att bilens färddator ofta inte är ett speciellt bra verktyg för att övervaka just bränsleförbrukning. Detta gäller alla märken, alla modeller. Vidare bör man förstå att angivna siffror från tillverkaren inte är avsedda som en prognos på vad fordonet kommer att förbruka, de är siffror skapade i en teoretisk miljö, avsedda för jämförelse, inget annat.

I jobbet kör jag V70 DRIVe (84kW) 2012 med Powershift. Fick den i slutet av Maj och de första tretusen milen har bränsleförbrukningen legat på 0,62 l/100km. Till skillnad från våra bensin/etanolmodeller, där bränsleförbrukningen stadigt minskar under de första 10'-15' milen, så har förbrukningen inte förändrats nämnvärt. Hittills.
Lägsta förbrukning på en tank har hittills varit 0,43 l/100km, högsta 0,77.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2012, 07:55:56 »
Min dieselFocus 2010 drar oftast 0,45 i verkligheten (0,43 enligt mätare) Körning på tyska vägar med hastigheter på 130-140 förbrukade ca 0,6.

Jag kör väldigt eco (bromsar nästan aldrig)  men lyckas nästan aldrig få ner en hel tanks körning und 0,43 trots perfekta förhållanden. Söndagskörning på landsvägar i 70 km/h kan ge ca 0,38 men det är sällan man kör en hel tank på det viset.

Jag har inte märkt att förbrukningen har minskat något under de första 5000 milen.

Färdatorn har lärt mig att hastigheten spelar mycket stor roll för förbrukningen.
60 km/h = ca 0,3   
70 km/h=  ca 0,35
80 km/h =ca 0,4
90 km/h = ca 0,45
110 km/h = ca 0,5
120 km/h = ca 0,55
130 km/h = ca 0,6


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27064
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2012, 07:59:42 »
Först och främst kan man ju konstatera att bilens färddator ofta inte är ett speciellt bra verktyg för att övervaka just bränsleförbrukning. Detta gäller alla märken, alla modeller.

På min Avensis så stämmer färddatorns beräkning klockrent mot tankad mängd/körsträcka enligt trippmätare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2012, 09:08:59 »
På samtliga mina Mazda 6 (3st) och även på Toyota Avensis har färddatorn visat exakt rätt (+/- 0,01).

Generellt är det så att hastigheter över 90km/h ökar förbrukningen avsevärt och en mycket liten del motorväg ingår i tillverkarnas deklarerade förbrukning.
Sedan är det så att en klen motor faktiskt kan dra mer än en kraftigare motor i dessa hastigheter då den får arbeta betydligt hårdare.
Jag kan nästan sätta en peng på att en 170-200hkr BMW och Audi med diesel drar mindre än din Ford på motorväg men mer i övrigt.

Min Toyota Avensis med CVT automatlåda och bensindrift går att köra på 0,51-0,53 på landsväg i 50-90km/h men på motorväg i 110km/h vill den ha 0,65. Det är en 1,8 med 147hkr.

Sedan tror jag i många fall att det är en myt att förbrukningen sjunker med tiden, i vart fall på bensinbilar, jag har väl köpt ca 10 nya bilar i mina dagar och de har aldrig haft sjunkande förbrukning, de har dock samtliga varit bensindrivna.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2012, 09:38:15 »
Citera
Först och främst kan man ju konstatera att bilens färddator ofta inte är ett speciellt bra verktyg för att övervaka just bränsleförbrukning.
Hör detta med jämna mellanrum och jag vet inte vad folk gör för sedan jag körde min första bil med färddator för ca 10 år sedan så har det alltid stämt.
Då har jag kört många märken och ägt ett par olika.

Det är intressant med snåldieslarna för den verkliga förbrukningen människor brukar få är ofta högre än den hos de motorstarkare alternativen.
På grund av att farten är högre i verkligheten än på körcykeln, och då orkar inte motorerna med.
Kör dagligen a 11 mil med 70% 110 väg med en V70N 2,4 bensin (170) automat och min förbrukning ligger i snitt på en hel tank på 7,2-7,5/100km och vissa gånger om vägen är fri kan man på enstaka resor köra på 6,8.
Kunde inte räkna hem samma modell med diesel på grund av den höga skatten och ökade servicekostnader.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2012, 10:51:55 »
Kollade på min nyinköpta Skoda Octavia Greenline -11 vad den dragit i snitt de 350 mil den rullat den senaste månaden, 0,48liter/mil på blandad körning  tummenupp
Vill man så kan de gå riktigt billigt, körde en tur på 10 mil och då drog den 0,41liter/mil och då höll jag i princip 90km/h med fsrthållaren aktiv i drygt 9 mil samt lite körning i ett samhälle, klart godkänt tycker jag  :)
Huvudsaken är att förbrukningen ligger under 0,5liter/mil i snitt mellan servicarna tycker jag, kör man den billigare så ska man även ha "gubb-hatt" på skallen  ;)
Min gamla Passat (130hk, -04) drog nig runt 0,65-0,7liter/mil i snitt, blir en hel del kronor mindre att lägga ut på diesel nu med den nya bilen, samt att den är skattefri och billigare i försäkring, sparar cirka 10000kr på bara skatt och försäkring om året nu  ^-^
Sen tror jag inte man ska lita på de där som stirrar sig blinda på vad färddatorn visar, drog bilenden 0,35 vid ett tillfälle för dom så "DRAR" den det alltid sen om nån annan frågar  :o
Helt klart kan bilarna köras väldigt billigt men då får man inte ha brått och absolut inte på nån motorväg, 0,38 står det att min kan dra som minst enl boken på bilen...

BTW: För er som lånar pengar till eran miljöbil, SEB har 1% lägre ränta på lånet om man köper en miljöbil, miljöbilslånet heter det  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27064
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2012, 12:25:21 »
Sedan tror jag i många fall att det är en myt att förbrukningen sjunker med tiden, i vart fall på bensinbilar, jag har väl köpt ca 10 nya bilar i mina dagar och de har aldrig haft sjunkande förbrukning, de har dock samtliga varit bensindrivna.

Det enda jag märkt är att bilen drar lite mer med sprillans nya däck, men förbrukningen sjunker rätt snabbt då däcken körs in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2012, 13:22:30 »
Sticker ut hakan litegrann och vill påstå att istortsett alla nyare miljödieselbilar med SMÅ motorer drar ordentligt mycket mer bränsle om man kliver över 90-100km/t. Hade en likadan bil som du (nya focus kombi 1,6 tdci -11) dock 115 hk. Den gick runt 0,5 blandad körning, ca 0,45 snålkörning (60-80km/t) och motorväg (110-120) ca 0,65. Jag trivdes bra med bilen men fick byta till mondeo istället då vi lite oväntat fick fler barn a:gl (det går inte att ha 2 st bakåtvända bilbarnstolar i dessa + dubbelvagn..) min sämsta bilaffär någonsin :'( fick ha den i 9 månader..

Farsan har nya c-Max -11 med 95hk och han upplever samma sak. Volvobilar (s40/v50 c30 mfl) med samma motor har samma egenskaper. Likaså renaultModeller med små motorer..

Man kan tyvärr inte räkna med att bilen skall dra det som står i instruktionsboken. Den körcyckeln är utförd i laboratoriemiljö under perfekta förhållanden enl EU-direktiv. Det gäller samtliga europeiska bilmodeller. Siffran är mera tänkt för att jämföra mellan bilmärken/modeller då det som sagt är samma körcyckel.

Bilsäljarna är dåliga på att upplysa om detta :-\ Det är tyvärr en stackars tekniker eller kundmottagare/verkmästare som får göra det när en kund kommer till verkstaden med tron om at det är fel på bilen.

De små motorerna är oerhört känsliga för varvtal och belastning.. De är anpassade till ecodriving med landsvägsfart (70-90 km/t)

Så kör du som det är tänkt med ägg under gaspedalen och Max 80-90km/t så går det att komma ner till deklarerad bränsledeklaration.
« Senast ändrad: 25 augusti 2012, 13:31:17 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2012, 13:38:26 »
KIA Ceed kombi som gjort ca 7000 mil.
Ligger på ca 5,5 vid normal körning.

Det är inga problem att få den att förbruka mer....men att sänka förbrukningen kräver mer tanke
och lättare "bly fot".......
Då det handlar om att vänja sig av med vanan att alltid vara ensam på vägen  8).

Är annars överlag nöjd med förbrukningen mot vad som utlovats.

Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3380
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2012, 13:46:35 »
Har en bil på jobbet som drar 1.7 liter på vintern och med lite tur ca 1.3 på sommaren, BENSIN...

En annan bil:
En volvo V70 där jag pumpade alla däck till 3 kilo och minskade besinförbrukningen skrämmande mycket men den kände ju av alla gruskorn på vägen.. "Detta var bara en test jag gjorde" det är nog nästan 10-år sedan jag utförde testen.. Men jag har för mig att jag minskade besinförbrukningen mellan 15-20%

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
2019:   15 466 Kwh.
2020:   16 099 Kwh.
2021-06-06  10451Kwh.

6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset i 9 år med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 2-3 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1139
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2012, 15:08:39 »
Att ha hårdare pumpade däck märks ordentligt på bensinförbrukningen - att ha lite för lite tryck under rek. att utgå ifrån och pumpa upp till nära 3 Bar kan nästan göra 1 dl/milen i lägre förbrukning och att pumpa från rek. 2.3 till 2.8 bar gör för min del ca 0.5 dl/mil.

Att kolla och justera trycket och har det så hårt pumpat man står ut med  (dock inte över däckens maxtryck som brukar stå någonstans på däcket) var gång man tankar kan göra lika mycket som att köra eco-drivning och kombinerar man båda och utgår från dåligt pumpade däck så märks det ordentligt på bensinförbrukningen.

Jag har kört med ca 2.8 - 2.9 Bar i min bil trots rek 2.3 bar nästan däckens hela livstid och jag upplever inte att det skulle slita mer i mitten än däcket i övrigt och skulle det ändå var någon mm skillnad så får jag ta det.   

---

Tänk på att rek. trycken som anges i instruktionsböckerna  gäller för kalla däck.
 
Har man 2 bar när de är kalla vid 20 grader så kommer däcktrycken när däcket är 30 grader varm att mäta ca 2.1 Bar och vid 40 grader 2.2 Bar.  Med andra ord om man kört en bit innan man skall lufta däcken och däcken hunnit bli lite (typ 10 grader) varmare så skall man fylla ca 0.1 Bar "för mycket" för att få rätt tänkt däckstryck.

Många kör omkring med ca 0.1 Bar för lite i sina däck av denna anledning och tar man 0.1 Bar högre däcktryck per 10 grader däcket är varmare än omgivningstemperaturen så ligger man inte helt fel i tänkta önskade tryck när däcken är kalla igen.  - det betyder också att när medeltemperaturen närmar sig nollan så behövs däcken luftas igen då trycket kanske sjunkit 0.2 Bar pga. kallare temperatur utomhus

En variant är man med dom billiga elektroniska tryckmätarna tar trycket innan man startar bilen (utomhusparkerad!) och sedan mäter trycket igen precis innan luftning och ser man att trycket är 0.2 Bar högre så skall man också fylla med 0.2 Bar högre än den tänkta värdet.

---

Att köra lika lite som bränsledeklarationen är näst intill omöjlighet och som optimeringsprocessen sker nu där det gäller att ha så låga siffror som möjligt så straffar det allt mera ju längre ens körstil avviker från EU:s körcykel.

Man är farligt nära samma situation som med cross-motorcyklar innan de bredbandigt avstämda  tarmpaketen till avgassystem kom på 70 och 80-talet där motorn var klen och gick dåligt utom vid ett relativt smalt varvtalsområde där all effekt kom på en gång - vilket medförde att det var svårt att under körtiden bara hålla sig inom den effektiva området och ju smalare område (för högre toppeffekt) ju svårare är det att hålla sig inom detta under körningen.

Själv skulle jag gärna sett 5 eller 10 olika körcyklar för vitt skilda användningar från norrlandskörning med -30 graders motorstart till italiensk hetsig körning i  igenkorkade städer och man tar någon roten ur kvadratiska medelvärdet så att det inte lönar sig att fokusera på specifika moment som ingen människa återupprepa utan man får en (låg) förbrukning som är ganska stabil även i vitt skilda körstilar.

lite som  XC70 bensin jag hade som hyrbil och som drog 1.2 liter milen oavsett vad man gjorde - men här förstås nedtrimmat till ungefär 0.4 liter milen eller så för samma bilstorlek med största motorn och 4WD ;-)

« Senast ändrad: 25 augusti 2012, 15:25:11 av xxargs »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1445
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2012, 16:33:14 »
Trodde att man skulle ligga runt 0,5 men det verkar omöjligt om man ligger på motorväg mycket. Man märker som ni sagt att ligger man under 100 så är det inga problem att ligga runt halvlitern. Men så sakta kan min inte köra på motorväg..........
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?