Hej på er
Jag bumpar detta ämne då jag har ett precis likadant värmesystem, dvs bacho-systemet. Jag har dock bytt ut fläktarna till två stycken som jag själv styr hastigheten på. På sommaren shuntar jag inget varmvatten till elementen men då låter jag också systemet helt stå.
För att sammanfatta systemets funktion så kan man säga att fläkten till vänster med tillhörande batteri värmer den luft som kommer ut vid fönstren.. luften tas antingen från vardagsrum/sovrum eller utifrån, beroende på hur vredet i toa-rummets tak är inställd. Det är alltså rekommenderat att ta sovrums/vardagsrumsluft när det är kallt ute,, annars blir det nog väldigt oekonomiskt.
Golvet värms av fläkten till höger. Hålet längst ner till vänster är "returen" och hålet under fläkten till höger är "tilluft". Luften cirkulerar alltså genom batteriet till vänster och genom golvet. Eftersom utblåset från denna fläkt sitter under badrum och sovrum 1 / hall blir det varmats i sovrum 1...
Jag har inga problem att värma huset med detta system men det kräver höga temperaturer, cirka 69 grader vid cirka -22.. 61 grader vid -15. Golven är varma och sköna!
Hur funkar det för er?
Hur funkar era värmepumpar till detta system?