0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ta prov på det utlagda singlet och testa dess kapilärbrytning. Ta en 2L plastflaska, kapa botten och topp, ställ den i ett kärl, lägg i den tvättade, torra singeln i "röret" och till sist häll lite vatten i kärlet. Fukten kommer nu att stiga på stenarna den får inte stiga till mer än 1/3 (om jag minns rätt) oavsett hur länge den står eller vilken temp som råder.Har du bilder?Kärlet ska vara ingrävt i singlet/stenarna, eller? Sen sätts flaskan in ...
Men det har kanske inte direkt att göra med plattan själv.Men man ska ju alltid grunda på frostfritt djup (där det inte finns risk för tjäle).I mitt område är det ca. 80 cm.Kan tänka mig att det är mer än 2 m i norra Sverige.Läste att man ibland tillåter en viss värmeförlust från huset/plattan för att förhindra tjäle/tillfrysning.Men andra säger att man inte gör det ...
Kylan kommer ju uppifrån och från marken kommer det lite värme, så det kan aldrig frysa under plattan (om inte huset kallställs). För att förhindra att det fryser in under kanten på plattan så lägger man isolering en bit utanför.
Ja kan bara instämma.Dubbla lager cellplast med överlappning och något grövre kapilärbrytande material.