Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ventilation i källare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ventilation i källare (läst 4444 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
Ventilation i källare
«
skrivet:
05 augusti 2012, 14:01:24 »
Citera
Gården i Dalarna har bara självdragsventilation.
I källaren finns det utsug på toaletten, i duschen och i tvättstugan. De går alla ihop i en gemensam asbestkanal som går till en pipa i skorstenen.
Jag skulle vilja ha lite mera ventilation i källaren, och undrar om man kan sätta en kanalfläkt strax innan inkopplingen till skorstenen?
Min rörmokarsvåger, som är betydligt händigare än jag, rekommenderade pax-fläktar direkt ut i stället. Jag tycker det känns mera attraktivt med en gemensam fläkt, som utnyttjar befintliga kanaler, men jag undrar om det innebär problem med fukt i skorstenen med forcerad ventilation från duschen?
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Ventilation i källare
«
Svar #1 skrivet:
05 augusti 2012, 15:14:59 »
Citera
Det är ju smidigt med fläktar typ PAX eller Fresh.
Det funkar bra med en gemensam fläkt också, det finns modeller som placeras uppe på kanalen på skorsten t ex.
Eller kan man som du skriver sätta in en kanalfläkt där det passar.
Det är förhållande kort tid som man blåser ut fuktig luft, större delen av tiden är luften i badrummet lika torr som i övriga huset. Det innebär att fukten ventileras bort ur skorsten rätt fort (på samma sätt som det ventileras bort från badrummet).
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
SV: Ventilation i källare
«
Svar #2 skrivet:
05 augusti 2012, 17:57:01 »
Citera
Rätt tänk på kanalfläkt, men det finns fallgropar.
1. Att anpassa/ansluta kanalfläkt till gammal asbetskanal är bökigt, det gjorde jag i min förra lägenhet, stor risk för vibrationer/oljud från kanalfläkten som kan fortplanta sig i asbetsröret.
2: Kanalfläktar låter mycket, så även om den nu tar luft i källaren så kan ljudet fortplanta sig i skorstensstocken så att den hörs via annan ventkanal upp till sovrummet.
Jag gjorde följande lösning som fortfarande funkar för den som flyttade in efter mig:
Först kapade jag upp den 4-kantiga asbetskanalen så jag fick en öppning med hela kanalfläktens längd,(var försiktig med asbetsdamm) la sen in ljuddämparslang åt båda hållen (dimension 100mm) med 60 cm längd per håll = 2 x60 inuti den galma asbetskanalen, la in vp-rör för elen i nämnda kanal som gick ut dikt intill proppskåpet=snygg dragning, tryckte sen in byggskum mellan slang och asbetskanalen (på båda sidor av öppningen), satt en en plyfaskiva (gjord som ett L) över den uppkapade kanalen och drog med skruv ( jag satte en virkesram på båda sidor av öppningen i asbetskanalen då du kan glömma att dra skruvar i asbets).
Funkade galant och funkar fortfarande perfekt efter c:a 15 års drift- den var så pass tyst att det gick utmärkt att köra varvtalsregulator på kanalfläkten ( de brukar surra hörbart annars).
Om du tycker att det blir för bökigt kan du köpa takfläkten typ TKC från Östberg och sätta uppe på skorstenstoppen också, men dom brukar kosta en del och så får du dra el upp till skorstenen.
http://www.soliduct.com/fl-100-600-p/p-893.htm
ljuddämparslang
http://www.clasohlson.com/se/Kanalflakt-TD-160-100-N-SILENT/Pr323122000
får plats inuti en gammaldags asbetskanal
http://www.soliduct.com/takflakt-tkc-300c-svart/p-1491.htm
takfläkt om kanal är för trång/bökig
http://www.clasohlson.com/se/Hygrostat/Pr327692000
hygrostatstyrning til fläkten
«
Senast ändrad: 05 augusti 2012, 18:04:11 av Art Deco
»
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ventilation i källare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1205
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Rickard
purjo__
Jisse
Benke
Börje__
TS Comfort AB
macman
jälldorf
kWhalp
G Bergström
rocas
NiJa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info