0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare!Jag har fått behov av att förbättra ventilationen i vårt hus pga. att vi har för stort undertryck vi ar idag bara frånluft och för lite tilluft.Vi har märkt det på att vi installerade en kassett i öppna spisen och råkat ut för att det blir baksug när vi inte eldar så vi får in kol lukt då.Vi har även astma i familjen och har blivit rekomenderade ett sådant aggregat.Vi har ett enplanshus på 120 kvm och bergvärme sedan 3 år tillbaka. en installation med en acktank och enrörsystem med ganska hög temperatur i. Värmepumpen jag har styrs på returtempen och matar i acktanken.Tyvärr slår pumpen ifrån vid lägre temp än -12 grader ett problem som jag visste om innan installation. Men mycket nöjd ändå med besparingen.på 15000 kilowatt per år. Jag skall som sagt installera FTX och har funderat på en vattenburen kanalvärmare som en del förordar i till luften för att komma till rätta lite med för hög returtemp problemet i stället för att installera ett konvektor element samt att få en behaglig tilluft. Vad tror ni om en sådan lösning?Jag tänkte sätta den på returen från elementen in till vpn. Jag vill inte få allt för varm luft in heller så jag tänkte styra kanalvärmaren med en trevägs magnetventil och termostat på den som styr antingen via elementet eller en by pass. är det en lösning som kan fungera eller har ni andra förslag? Jag är öppen för förslag som kan förbättra mitt projekt. Mvh /Gögga
Jag har varit i kontakt med Veab och diskuterat element med dem och dom hade en kanalvärmare som han räknade på. Han fick fram att om jag hade ett luftflöde på 150 kubik i timmen och en vattentemp på 48 grader med ett flöde på 68l/h kan det höja luften från +5 till +24.5 och få en 35 gradig vattentemp ut. Jag har 48grader i retur vid -12 ute cirkpumpen på max för att orka trycka upp vattnet i radiatorn. pga. att jag har ett elementsystem med ett rör upp till elementet med skiljevägg i modell Hedemorapannan.Jag tänkte koppla in det i serie jag har letat runt lite och sett att ett enrörs radiator koppel har ett förhållande 60% bypass och 40% till radiatorn. Mma har även en trevägs ventil med justerbart flöde som stänger helt i ändlägena som borde fungera om jag lägger det sist. Jag har en schunt automatik med inne och utegivare för att styra elementen med. Värmeväxlaren jag skall sätta dit är ett fläktwoods rdaa aggregat. 1. Om jag lägger kanalvärmaren först så sänker jag temperaturen till elementen blir det inte tokigt då?2. Räcker inte effekten till på elementet för att lägga sist?3. Vilket inkopplings alternativ rekomenderar du?