0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har pratat med ett flertal bekanta som har golvvärme i betongplatta, och samtliga erkänner att det är ett problem, inte stort, men dock, med trögheten.Dels vid temperaturväxlingar i utomhustemperaturen, och dels när invändigt värmetillskott uppstår p.g.a. sol eller människor. De flesta löser det med att vädra en stund om det blir allt för varmt, och det gör ju det hela hanterbart. Påstår alltså inte att det är ett stort problem, med dock.Mina största tveksamheter när det gäller golvvärme, speciellt ingjutna slingor, är just läckagerisken och de ofantliga olägenheter/kostnader det kan innebära. Du kan t.ex. få ut så mycket vatten på sulan att cirkpumpen slutar pumpa och huset blir kallt (samt utlöst VP) innan du upptäcker läckan, och då har du det vattnet jämnt distribuerat under stora delar av husets golvyta. Jag säger bara en sak, huvaligen...Hade själv möjligheten att lägga golvvärme när jag konverterade, men arbetsinsatsen, kostnaderna och riskerna anser jag vara större. Detta sammantaget ledde fram till mitt beslut att bygga radiatorsystem i mitt hus när jag konverterade.Har elektrisk golvvärme i badrummet sedan tidigare, och det får fortfarande tuffa på, satte inte in någon radiator där.
Risk för kallras vid fönster.
Risk för immiga rutor vid kallt väder, speciellt om huset inte har mekanisk till/frånluft.
Tröga system, blir det kallt ute hinner det bli kallt inne innan golven hunnit värmas upp. Blir det varmt inne p.g.a. solinstrålning eller mycket besökare t.ex. så blir det väldigt varmt p.g.a den stora trögheten i systemet.
Slangarna uppges ha en teoretiskt beräknad livslängd på ca 40 år, vad gör man sen då! Stackars den som köper huset när det är dags att byta...
Om man t.ex. skall flytta en toalettstol eller av annan anledning måste borra genom golvet, finns risk att man borrar hål i en slinga, med läckage som följd.
Ingjutna slingor i sula, läckage av någon anledning = stora kostnader för sanering och åtgärd.
Enligt flera oberoende forskningrapporter så blir det mera effektförluster med golvvärme (ca 5-7%), isolerar man så mycket att man inte får effektförluster (nedåt) så blir installationen relativt dyr.
Ingjuten golvvärme funkar bra om man har ett 2 planshus. vid hastiga väderomslag, kallt till varmt, gårev övertemp upp till plan 2. Omvänt har man sällan problem. Har man där golvvärme i träbjälklag så hinner detta"stänga" av i tid.Ett bra alternativ för golvvärme på betongplatta äratt lägga flytande, både varmitek och Wirsbo har dylika.Man får då ett snabbt system samtidigt som man får mindre värmeförluster nedåt. Vid ingjuten golvvärme bör man ju ha minst 25 cm isoleing under plattan, med flytande runt 20.Skall man lägga klinker så åker man dock på både golvspånplatta och gips utöver det flytande systemet, det blir dyrt det.