0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag brukar köra med avfuktaren i garaget på vintern, men jag kör med en billig grej köpt på Jula.Jag kör den bara när bilen behöver isas av, då är det en fördel med torrare luft.Elementet i garaget står på ca +5 °C (jag höjer lite då bilen ska isas av) och jag märker inte av nån rostbildning.
Som sagt så höjer en avfuktare temperaturen i luften, men jag vill inte påstå att det är en "värmepumpseffekt", det är snarare en effekt av sambandet mellan entalpi/luftfuktighet. Man kan t ex sänka luftens temperatur bara genom att höja fukthalten. Denna effekt ger alla luftavfuktare.Annars så avisar jag bilen vid behov, så det kan bli dagligen eller gå flera veckor emellan, beroende på väderlek. Jag måste borsta av bilen innan jag kör in den i garaget men på 10-12 timmar brukar den vara isfri och torr.
Jag skulle gärna vilja köra in bilen i garaget på vintern men misstänker att man kan få mera rost på den. När du avisar/torkar så är bilen fuktig pga all vägsaltsörja, eller hur tänkte du? Du avisar/torkar endast vid visst väderlek, när är det lämpligt?
Nja, om det varit uppehåll och bilen ser OK ut så finns ingen anledning att isa av den.Men om det snöar och man har på cupévärmare så smälter snön och fryser på igen, gummilister och vindrutetorkare fryser ihop och går sönder, vindrutespolare och strålkastarspolare fryser ihop osv, då vill man få bort is-elendet från bilen. Men kör man bara in bilen och den är fuktig då man tar ut den ut garaget så tror jag också att det kan rosta, dessutom fryser fukten ju på igen, men med avfuktare i garaget så blir bilen torr.
kupé o motorvärmarna på hela natten i utebilen?
Nej, bara några timmar på morgonen, kör med timer.